خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » تناسب اندام » علت افزایش وزن پس از ترک سیگار و راه های جلوگیری از آن

علت افزایش وزن پس از ترک سیگار و راه های جلوگیری از آن

در ابتدای این مقاله ، در مورد فواید ترک سیگار می خوانید و سپس به موضوع اصلی مقاله می پردازیم که جلوگیری از افزایش وزن پس از ترک سیگار است.

فواید ترک سیگار

در طی 12 ساعت از آخرین سیگار ، بدن شما شروع به بهبود اثرات مخرب نیکوتین می کند.
قلب و ریه ها آسیب ناشی از نیکوتین را ترمیم می کنند.
ترک بعد از ترک سیگار ، تنفس راحتتر می شود و سرفه از بین می رود.
پس از ترک سیگار ، خطر بیماری و مرگ ناشی از بیماری های قلبی ، برونشیت ، سرطان ریه و سایر سرطان ها بسیار کاهش می یابد.
به پاکسازی هوا کمک می کند و خطر بیماری را کاهش می دهد.
در هفته اول ترک سیگار ، به دلیل احتباس آب ، وزن بدن حدود 1 تا 2 کیلوگرم افزایش می یابد.

افرادی که سیگار کشیدن را شروع کرده اند می توانند برای جلوگیری از سیگار کشیدن بعد از غذا و همزمان کنترل وزن خود از روش های زیر استفاده کنند:

میزان مصرف روزانه غذا را از قبل تنظیم کنید.
– بعد از خوردن غذا ، بلند شوید.
– پس از صرف غذا ، اگر مجبور بودید پشت میز بنشینید ، 1 لیوان آب بنوشید.
بعد از غذا خوردن مسواک بزنید یا مسواک بزنید.

افزایش وزن پس از ترک سیگار
افزایش وزن پس از ترک سیگار یکی از نگرانی های افراد سیگاری است. حدود 80٪ افراد سیگاری پس از ترک سیگار وزن خود را افزایش می دهند. به طور معمول ، زنان در طی 1 سال بین 3 تا 5.5 کیلوگرم وزن اضافه می کنند. وزن مردان کمتر از زنان است. چاقی در زنان سیگاری (مانند چاقی در مردان) اغلب به شکل سیب است. در این زنان ، چربی بدن در اطراف کمر جمع می شود. با ترک سیگار ، چربی جمع شده در کمر به طور مساوی در بدن پخش می شود.

نیکوتین سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. وقتی سیگار را ترک می کنید ، متابولیسم بدن شما کند می شود و به حالت عادی برمی گردد. این بدان معنی است که کالری کمتری می سوزانید. همچنین از طعم و مزه غذا احساس بهتری خواهید داشت. برخی از افراد به دنبال میان وعده های پر کالری هستند. همه اینها منجر به پرخوری می شود.

عدم استعمال سیگار قند خون را کاهش می دهد و به یک میان وعده نیاز دارد. سیگاری هایی که عادت به کشیدن سیگار بعد از هر وعده غذایی دارند ، مدت طولانی پشت میز می نشینند و به دلیل ترک آن غذا می خورند.
سیگار کشیدن 200 کالری می سوزاند. اما وقتی سیگار را ترک می کنید ، نمی توانید آن مقدار کالری بسوزانید ، زیرا متابولیسم بدن کاهش می یابد.

همه از ترک سیگار چاق نمی شوند. به طور معمول ، افراد حدود 4 تا 5 پوند وزن اضافه می کنند. اما فراموش نکنید که خطر سیگار کشیدن بسیار خطرناک تر از افزایش وزن بعد از ترک آن است. اما باید مراقب باشید که زیاد وزن اضافه نکنید.

علت افزایش وزن پس از ترک سیگار

1- کمبود نیکوتین
هنگامی که نیکوتین موجود در دود سیگار از بدن دفع می شود ، افزایش ناگهانی وزن رخ می دهد. نیکوتین وزن بدن را کاهش می دهد. علاوه بر این ، نیکوتین بر ترشح هورمون انسولین تأثیر می گذارد. انسولین میزان گلوکز یا قند خون را کنترل می کند. کمبود نیکوتین در بدن باعث گرسنگی در فرد می شود.

2- زیاد غذا خوردن
– افرادی که مدام در دهان خود سیگار می کشیدند ، اکنون که سیگار را ترک کرده اند ، می خواهند این کمبود را جبران کنند. در نتیجه ، غذا برای آنها آرامش بخش است.

– افراد سیگاری اغلب یک وعده غذا نمی خورند. به عنوان مثال ، آنها به جای خوردن صبحانه ، 1 فنجان قهوه یا چای و چند سیگار می کشند. از طرف دیگر ، افراد سیگاری که سیگار را ترک می کنند ، هر سه وعده را می خورند و از هیچ یک از آنها صرف نظر نمی کنند.

راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش وزن پس از ترک سیگار

برای جلوگیری از افزایش وزن ، باید فعالیت بدنی خود را افزایش دهید و عادات غذایی مناسبی داشته باشید. فعالیت بدنی به کنترل وزن و افزایش کالری سوزانده شده کمک می کند. بنابراین بهتر است قبل از ترک سیگار به این عوامل عادت کنید تا در هنگام ترک سیگار مشکلی برای شما ایجاد نشود.

در یک مطالعه ، خانمی که سیگار را ترک کرده و 45 دقیقه در روز راه می رفت ، فقط حدود 1 کیلوگرم وزن اضافه کرد. ورزش باعث افزایش سوخت انرژی ، افزایش اعتماد به نفس ، بهبود سلامتی و کاهش استرس و افسردگی (ناشی از کمبود نیکوتین در بدن) می شود.

عادات غذایی مناسب پس از ترک سیگار
برای عادات غذایی مناسب ، موارد زیر را در نظر بگیرید:

رژیم متعادل و متنوعی داشته باشید.
. زیاد سبزیجات و میوه بخورید.
غذاهای کم چرب یا کم چربی تهیه کنید.
از غذاهای چرب ، شیرین و فاقد مواد مغذی پرهیز کنید.
. نوشیدنی های کافئین دار کمتر بخورید.
. نوشیدن مقدار زیادی آب. آب سموم نیکوتین را از بین می برد و همچنین متابولیسم را افزایش می دهد.

به اندازه کافی خوابیدن.
. از هیجان و تنش خودداری کنید. برای این کار می توانید هیجان و اضطراب را از طریق مراقبه ، راه رفتن و تنفس عمیق برطرف کرده و بدن و ذهن خود را آرام نگه دارید.
. مورد تشویق اطرافیان قرار بگیرید.
هر روز ورزش کن.
از افزایش وزن نترسید ، اما بدانید که اثرات مضر نیکوتین را از بدن خود خارج کرده اید.

ورزش
این یکی از راه های کمک به شما برای کاهش وزن پس از ترک سیگار است.
مزایای ورزش عبارتند از:
– کاهش استرس
افسردگی را کاهش دهید
– بهبود حالات داخلی
– اعتماد به نفس و تحرک را افزایش دهید
– بهبود وضعیت بدن
بهتر است فردی که سیگار را ترک می کند چیزی به زندگی خود اضافه کند. اگر نمی توانید بیرون بروید ، حداقل در خانه راه بروید تا وزن اضافه نکنید.

اگر می خواهید سیگار بکشید ، یکی از موارد زیر را انجام دهید:

1- 10 دقیقه پیاده روی کنید. توجه کنید که چقدر سریعتر از قبل راه می روید.
یوگا تمرین کنید و استرس خود را برطرف کنید.
3. بایستید و نفس عمیق بکشید و اجازه دهید هوای تازه وارد ریه های شما شود.
4- بهترین فعالیت ها عبارتند از: باغبانی ، انجام کارهای خانه ، چمن زنی ، بازی با کودکان و بالا و پایین رفتن از پله ها به جای استفاده از آسانسور (البته اگر درد مفاصل و استخوان ندارید).

پس از ترک سیگار ، خوردن مواد ناسالم ممنوع است

برای جلوگیری از خوردن شیرینی و غذاهای چرب ، موارد زیر را انجام دهید:

آدامس بدون قند بجوید.
car هویج ، کرفس و سایر سبزیجات را روی میز خود قرار دهید و آنها را بخورید.
. میوه های خشک و آجیل بخورید.
از مراجعه به رستوران ها و فست فودها خودداری کنید.
. نوشیدن مقدار زیادی آب. آب به حفظ آب بدن و جلوگیری از خستگی کمک می کند.
خودتان را مشغول کنید.
کمک از دوستان و بستگان کمک بخواهید.
. آب نبات های سخت بخورید.
سبز چای سبز بنوشید.

نکاتی برای بعد از ترک سیگار

– شما که سعی در ترک سیگار دارید و نمی خواهید چاق شوید ، باید وزن خود را کنترل کرده و در حد متوسط ​​غذا بخورید و به جای تنقلات پرکالری از میان وعده های سبک و کم کالری استفاده کنید. میان وعده های سبک و کم کالری شامل هویج و کرفس است.

– بعد از ترک سیگار میوه و سبزیجات زیادی بخورید.
در 3 روز اول ترک سیگار ، می توانید شیرینی یا آب میوه بخورید ، فقط برای درمان قند خون پایین.
– عضلات چربی بیشتری می سوزانند. بنابراین ، برای افزایش عضلات بدن بهتر است هفته ای یکی دو بار به کلاس های بدن سازی بروید.

15 دقیقه طول می کشد تا معده به مغز بگوید که سیر شده اید. بنابراین غذا را به آرامی بجوید تا پرخوری نکنید.

– بعد از ترک سیگار غذاهای خیلی شیرین ، خیلی شور و خیلی چرب نخورید.
– صبور باش. برای کاهش وزن نباید عجله کنید ، زیرا در این حالت رژیم گرفتن بسیار دشوار است. شما می توانید با یک رژیم غذایی مناسب و ورزش وزن خود را تنظیم کنید.
– خودت را قبول کن شما فرد شگفتانگیزی هستید.
– با خودتان صادق باشید.

همچنین ببینید

طرز تهیه سالاد چربی سوزی و لاغری

مجید انوشیروانی درباره سالاد چربی سوزی و لاغری گفت: بیمارانی که با شکایت از چاقی …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *