خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » کمال گرایی چیست؟

کمال گرایی چیست؟

برای یک کمال گر ، هیچ چیز به اندازه کافی خوب نیست و در هر سطح طبیعی است که به دنبال یک سطح بالاتر باشید.

"من احساس خوبی در مورد خودم ندارم. لطفاً اینقدر به من یادآوری نکنید که من باهوش ، موفق و فوق العاده هستم! لطفا مرا فریب ندهید. گوشهای من پر از این حرفه ها است.

من می توانم خیلی بهتر از این باشم. تصویری که از خودم دارم بسیار برتر از این حرفه ها است. اما اگر من نباشم چه فایده ای دارد؟ "من به اندازه کافی خوب نیستم." آیا با این حرفه ها آشنایی ندارید؟

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ کمال گرایی یکی از رایج ترین پدیده هایی است که می توانید در اطراف خود مشاهده کنید. کمال گرایی باعث می شود طعم شیرین موفقیت های خود را احساس نکنید ، ارزش خود را باور نداشته باشید و حتی مشکلات سلامتی داشته باشید. اما چرا ما اینگونه می شویم؟ در مورد این وضعیت چه باید بکنیم؟

اول از همه ، باید به شما بگویم که از دیدگاه برخی روانشناسان ، کمال گرایی را می توان یک مدل ناسازگار دانست که ما از کودکی به دلایل مختلف به دست آورده ایم و در واقع ما آن را بخشی از هویت خود می دانیم و شخصیت متأسفانه ، مشکل اصلی این است که بخشی از ذهن ما کمال گرایی را به خودی خود یک افتخار می داند.

این قسمت از ذهن ما بحثی را مطرح می کند که به سختی قابل رد است: من بهترین ها را برای شما می خواهم!

این قسمت از ذهن شما را متقاعد می کند که اگر آنچه را که او می گوید انجام دهید ، بهترین خواهید بود و آن وقت است که مورد قبول و تحسین قرار می گیرید.

حتی اگر مخالفت کنید که رسیدن به این معیارها بسیار سختگیرانه و دشوار است ، این پاسخ را خواهید شنید که در عوض شرایط عالی هستند و فقط شرایطی هستند که ارزش تحسین کافی را دارند و در یک حالت می خورید. و راضی نخواهید شد و بهترین ها را می خواهید ، در واقع این نشانه بزرگی و تعالی شماست.

انواع کمال گرایی

افراد مختلف ممکن است به روش های مختلف به این شرایط واکنش نشان دهند:

دسته اول: فعالان ناراضی

آنها تمام تلاش خود را می کنند تا کامل و بی عیب و نقص باشند (که البته معمولاً اینگونه نخواهد بود). آنها موارد ضروری زیادی در زندگی دارند و همه این موارد را با دقت رعایت می کنند. ارائه یک پایان نامه ساده ممکن است چندین ترم طول بکشد زیرا فرد می خواهد سرآمد باشد.

ممکن است سالها طول بکشد تا به یک همسر ایده آل برسید و در نهایت فرصت های عالی را از دست بدهید زیرا آنها مشکلات کمی داشتند و ایده آل نبودند.

او ممکن است در روابط خود شکست بخورد زیرا دیگران مجبور به رعایت شرایط و ضوابط بودند. به عبارت دیگر ، چنین افرادی باید قوانین سختگیرانه ای را بر خود ، دیگران و جهان وضع کنند.

دسته دوم: تنبل کمال گرا

این افراد ممکن است از نظر ظاهری تنبل ، کند یا عجیب به نظر برسند. دیگران ممکن است همیشه از این موضوع شکایت کنند که چرا او در زندگی خود کار مهمی انجام نمی دهد یا برای بهبود زندگی خود قدم بر نمی دارد. اگر در قلب این افراد بنشینید ، به شما خواهند گفت ، "اگر نمی توانید کاری را به بهترین شکل انجام دهید ، بهتر است که اصلاً این کار را نکنید." من همان راه را انتخاب کرده ام ، کاری را انجام دهم که مطمئن هستم به همان خوبی که می خواهم نخواهد بود. "

دسته سوم: کمال گرایان بی خیال

این افراد ممکن است همیشه از تهدید خود مطلع باشند که آنها بهترین و کامل ترین ها را می خواهند. اما از نظر ظاهری ، آنها به انجام و عدم توجه توجه نمی کنند و بدون در نظر گرفتن زمان ، کار خود را با عجله انجام می دهند. گویی آنها می خواهند عمداً در برابر معیارهای دقیق ذهن خود بایستند و با آنها مخالفت کنند.

همچنین بخوانید: مقاله کمال گرایی با کمال گرایی چه کنیم؟!

شما ممکن است بخشهایی از این رفتارها را در خود شناسایی کرده باشید و با خود بگویید: "خوب ، فرض کنید من اینگونه هستم ، چه اشکالی دارد که بخواهید همه چیز تا حد ممکن ایده آل باشد؟"

مسئله این است که در چنین شرایطی زمین و زمان و مردم دست به دست هم می دهند تا شما را حرص بخورند.

به عنوان مثال ، فرض کنید که شما زمان زیادی را برای مطالعه در یک امتحان مهم صرف می کنید و در روز امتحان بسیار آماده می شوید که به یک جلسه بروید و در همان روز در ترافیک گیر کنید به دلیل یک خواب آور راننده که مانند شما به اصول اولیه رانندگی اهمیت می دهید. او نمی دهد

یا شاید وقت زیادی را صرف تزئین یک ظرف شیرینی زیبا برای یک مهمانی عصرانه با لگد زدن از کودک مهمان خود کرده اید. متأسفانه دیگران به اندازه شما اهمیت کامل و ایده آل و اصولی بودن ندارند.

خوب ، آیا تا حدودی متقاعد شده اید؟ حالا برای بهتر شدن کارها چه کاری باید انجام دهید؟ پیشنهادات زیر ممکن است به شما کمک کند:

خودتان را کنترل کنید

مراقب باشید و ببینید آیا بیش از حد برای آنچه که باید انجام دهید ، در کوکنار قرار می دهید؟ آیا قسمت کمال گرای ذهن شما دست روی چانه او می گذارد و با نگاهی قضاوت آمیز شما را تماشا می کند؟ دست نگه دارید و از خود بپرسید آیا من خودم را برای رسیدن به استانداردهای بسیار بالا اذیت می کنم. اگر کار شما خوب پیش می رود ، اما هنوز ایده آل نیست ، توصیه می کنم عمداً آن را کنار بگذارید یا تحویل دهید. ممکن است در ابتدا احساس بدی داشته باشید ، اما مطمئن باشید ارزش دردسر را دارد.

بدانید که بزرگ نبودن هیچ مشکلی ندارد

یکی از دوستان بسیار باهوش من ، چنان که از کمال گرایی اش غرق شده بود و نمی توانست برای یک امتحان مهم درس بخواند ، این جمله را روی یک کاغذ بزرگ نوشت و آن را به دیوار اتاقش چسباند ، شما باید بهترین امتیاز را بگیرید یا هیچ ارزشی ندارید! او به این یادداشت نگاه کرد و آرام شد.

اگر نیاز دارید که چنین یادداشتی را برای خود بنویسید ، این به شما یادآوری می کند که به اندازه کافی خوب هستید.

کمال گرایی چه فواید و معایبی برای شما دارد؟

هنوز ازدواج نکرده اید یا خیلی دیر ازدواج کرده اید؟ خیلی دیر فارغ التحصیل شدی؟ آیا شما دائماً از کار خود عقب می مانید و نمی توانید کار خود را تحویل دهید ، زیرا نمی خواهید اثر بدی برای شما باقی بماند؟ کمال گرایی به جز اینکه از داشتن برتری در دیگران احساس خوبی داشته باشید ، چه مزایای دیگری برای زندگی شما داشته است؟ به زندگی خود نگاه کنید و صادقانه بررسی کنید که کمال گرایی چگونه بر زندگی شما تأثیر گذاشته است.

بعضی اوقات کمی خرابکاری کنید

گاهی اوقات ، برای اینکه پدیده های ناقص محیط پیرامون خود را راحت تحمل کنید ، کمی خرابکاری کنید و سپس احساسات و افکار ذهن شما را بررسی کنید. به عنوان مثال ، بخشی از میز کار خود یا گوشه ای از اتاق خود را کثیف و نامرتب بگذارید و سعی کنید این شرایط را تحمل کنید.

می توانید ظرف ها را مدتی نشسته بگذارید و در مقابل تمایل به شستن آنها مقاومت کنید. تحمل این شرایط ، مانند ورزش ، با گذشت زمان قدرت و توانایی شما را برای تحمل چیزهایی که در زندگی کامل نیستند (یعنی تقریباً همه چیز) افزایش می دهد.

همچنین ببینید

چه عواملی باعث ایجاد جوش در صورت می شوند؟

در یک روز مهم در محل کار ، صبح که از خواب بیدار می شوید …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *