خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » کمبود ویتامین B12: چیست و چه علائمی دارد؟

کمبود ویتامین B12: چیست و چه علائمی دارد؟

ویتامین B12 چیست؟

یکی از کمترین ویتامین ها ویتامین B12 است که برای داشتن خون و سیستم عصبی سالم به آن نیاز داریم. تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین B12 در حدود 1٪ افراد 75 سال به بالا و 5٪ افراد 60-65 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد.

بدن انسان مهارت کافی در جذب ، ذخیره و استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی را دارد ، اما گاهی اوقات نوع رژیم و سبک زندگی می تواند جذب ویتامین ها و مواد مغذی را برای بدن ما دشوار کند.

به عنوان مثال ، کمبود نور خورشید می تواند منجر به کمبود ویتامین D شود ، در حالی که بدن ما برای ساختن استخوان های قوی به این ویتامین نیاز دارد ، یا وجود کم میوه و سبزیجات در سبد غذایی می تواند باعث کمبود ویتامین C شود ، نقش اساسی در حفظ سیستم ایمنی بدن ما خزیدن است.

آنچه مسلم است این است که ویتامین B12 فقط در فرآورده های دامی وجود دارد و جذب آن برای گیاهخواران و افراد خام خوار مشکل است. این افراد و افرادی که به طور کلی کمبود ویتامین B12 دارند می توانند از غذاهای غنی شده با این ویتامین یا مکمل های دارویی استفاده کنند. لازم به ذکر است که استفاده از داروهایی مانند متفورمین (دارویی برای بیماران دیابتی) نیز می تواند از جذب این ویتامین جلوگیری کند.

ویتامین B12 که کبالالین نیز نامیده می شود ، یکی از هشت ویتامین B است که در حفظ سلامت بدن ما نقشی حیاتی دارد. B12 یک ویتامین محلول در آب است

این بدان معنی است که در سلولهای چربی بدن ذخیره نشده است. به عبارت دیگر ، هر بار که این ویتامین از راه های مختلف به بدن وارد می شود ، فرایند جذب لزوماً انجام نمی شود.

غذاهای سرشار از ویتامین B12 شامل صدف ، خرچنگ ، ​​ماهی ، گوشت گاو ، شیر و ماست ، تخم مرغ و غلات غنی شده است.

منابع اصلی ویتامین B12

چه مقدار ویتامین B12 در تخم مرغ وجود دارد؟

در تخم مرغ بزرگ حدود 50 میکروگرم ویتامین B12 وجود دارد.

فواید ویتامین B12 چیست؟

طبق مطالعات متعدد در مورد فواید این ویتامین ، شواهد نشان می دهد که این ویتامین به دلیل تشکیل میلین ، ماده سفید چربی برای سلامتی سلول های عصبی مغز ، نقش مهمی در عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی مرکزی دارد. پیام های اطراف بدن) کمک می کند. این بدان معنی است که داشتن کوبالامین کافی ، به ویژه در دوران بارداری ، برای حمایت از رشد جنین در حال رشد مهم است.

یکی دیگر از فواید این ویتامین این است که به سوخت و ساز بدن و سلامت قلب کمک می کند ، بنابراین کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به اختلالات گوارشی و افزایش خطر بیماری های قلبی شود و بدن برای ساختن خون سالم و قرمز به این ویتامین نیاز دارد. سلولها و DNA

تحقیقات در مورد ارتباط کمبود ویتامین B12 با بیماری های روانی نشان می دهد که کمبود ویتامین B12 ارتباط ضعیفی با افسردگی و سلامت روان دارد.

علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟

علائم کمبود کوبالامین شامل خستگی شدید ، کمبود انرژی ، احساس گزگز ، قرمزی و درد زبان ، زخم های دهان ، ضعف عضلانی ، تاری دید و مشکلات بهداشت روانی است که ممکن است شامل افسردگی و گیجی و همچنین مشکلات حافظه باشد. در درک و یادآوری باشید. وجود یک یا چند مورد از این علائم می تواند نشان دهنده کمبود ویتامین B12 در بدن شما باشد.

علائم کمبود ویتامین b12

طبق یک توصیه پزشکی معمول خود ، در صورت داشتن یک یا چند مورد از این علائم یا نگرانی در مورد کمبود این ویتامین ، می توانید به پزشک مراجعه کنید.

چه عواملی باعث کمبود ویتامین B12 می شود؟

به گفته محققان: "از آنجا که روند جذب این ویتامین نسبتاً پیچیده است و عوامل مختلفی در این روند دخیل هستند ، می توان گفت" دلایل مختلفی برای کمبود ویتامین B12 وجود دارد. "

شایع ترین علت کم خونی نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن سلولهای سالم معده را تجزیه کرده و از جذب ویتامین B12 از غذا جلوگیری می کند. همچنین ، اختلالات غیر ایمنی در معده یا روده کوچک مانند جراحی چاقی ، بیماری کرون یا بیماری سلیاک می تواند از جذب ویتامین جلوگیری کند.

تحقیقات نشان می دهد عوامل خطر دیگری نیز برای این کمبود وجود دارد ، از جمله کاهش مصرف غذاهای غنی شده (به دلیل کاهش مصرف محصولات حیوانی ، رژیم گیاهخواری سخت یا شیردهی که کمبود ویتامین B12 دارد).

سایر بیماری های خود ایمنی مانند بیماری تیروئید یا لک ممکن است بر سطح B12 در بدن تأثیر بگذارد و برخی از اختلالات ژنتیکی نادر ممکن است در کمبود ویتامین B نقش داشته باشند.

تحقیقات اضافی نشان می دهد داروهایی که جذب یا تثبیت می شوند ، مانند متفورمین ، آنتاگونیست های گیرنده هیستامین ، مهار کننده های پمپ پروتون و اکسید نیتروژن ، نیز ممکن است کمبود این ویتامین داشته باشند.

کمبود ویتامین B12 در افراد مسن

یک فرد مسن ممکن است به دلایل مختلف در جذب کافی ویتامین B12 مشکل داشته باشد ، از جمله: التهاب معده ، کاهش یا توقف تولید اسید معده به دلیل استفاده از آنتی اسیدها و رشد بیش از حد باکتری ها. اختلالات روده ای به دلیل استفاده از آنتی بیوتیک یا الکل خون بالا.

توصیه های پزشکی توصیه می کند که این افراد از قرصهای بلورین ویتامین B12 به عنوان مکمل استفاده کنند.

کمبود ویتامین B12 چگونه درمان می شود؟

اگر نگران هستید که کمبود این ویتامین داشته باشید ، می توانید آزمایش خون انجام دهید تا از سطح ویتامین B12 در بدن خود مطلع شوید.

در صورت نیاز به جبران کمبود این ویتامین ، درمان با یک دوره تزریق آغاز می شود. تزریق هر دو هفته انجام می شود و دوره درمان تا بهبود علائم ادامه دارد. اگر علت آن کمبود رژیم غذایی باشد ، ممکن است قرص های ویتامین B12 تجویز شود که بین وعده های غذایی مصرف شود و حتی هر شش ماه یک تزریق اضافی انجام شود.

بهبود یا تغییر رژیم غذایی می تواند از بروز مجدد این کمبود ویتامین جلوگیری کند. همانطور که قبلاً ذکر شد ، ویتامین B12 در گوشت ، ماهی ، تخم مرغ ، لبنیات و غذاهای غنی شده یافت می شود. اما اگر کمبود ویتامین مربوط به رژیم غذایی شما نیست ، می توانید هر سه ماه یک بار با تزریق آن جبران کنید.

مکمل های ویتامین B12

آیا می توانید ویتامین B12 بیش از حد مصرف کنید؟

شواهد زیادی در مورد اثرات دوزهای روزانه ویتامین B12 وجود دارد ، اما مصرف مکمل کمتر از 2 میلی گرم در روز بعید است به شما آسیب برساند.

همچنین ببینید

آیا واقعاً استفاده از ضد آفتاب در محیط داخلی ضروری است؟

زمان مطالعه 4 دقیقه استفاده از ضد آفتاب در ساحل قطعاً یک امر مهم و …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *