خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » سندرم پای بی قرار چیست و چگونه درمان می شود؟

سندرم پای بی قرار چیست و چگونه درمان می شود؟

سندرم پای بی قرار که به آن RLS نیز می گویند ، نوعی اختلال در سیستم عصبی است که در شب و هنگام خواب به اوج خود می رسد. در این مقاله ، ما دقیقاً به شما خواهیم گفت که سندرم پای بی قرار چیست و 10 روش درمانی موثر برای سندرم پای بی قرار برای داشتن یک خواب راحت چیست؟

سندرم پای بی قرار چیست؟

سندرم پای بی قرار در واقع نوعی اختلال است که باعث ایجاد احساس بی قراری در پاها می شود و به صورت گزگز ، سوفل ، سوزش ، درد و کشش یا احساسی مانند حرکت حشرات روی پوست بروز می کند. این احساس بیشتر در شب و هنگام خواب یا نشستن و استراحت رخ می دهد و باعث بی قراری و اختلالات خواب در فرد می شود زیرا فرد مبتلا به این سندرم مجبور است مرتبا پاهایش را لرزاند یا بکشد. سندرم پاهای بی قرار بیش از هر زمان دیگری در هنگام استراحت یا نشستن طولانی مدت و کم تحرکی خود را نشان می دهد و در هنگام خستگی و بی قراری به اوج خود می رسد. سندرم پاهای بی قرار در زنان بیشتر از مردان است و اگرچه منبع اصلی آن به طور قطعی مشخص نیست ، اما گاهی اوقات ارثی است. موارد دیگر این بیماری عبارتند از:

1. زنان باردار ، به ویژه زنان باردار مبتلا به پره اکلامپسی

2. مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی و ضد استفراغ

3. کمبود آهن و کم خونی

4. مصرف زیاد کافئین و مصرف بیش از حد قهوه

5. نارسایی کلیه

6. پیری

7. دیابت ، آرتروز و بیماری های سیستم عصبی

10 درمان خانگی موثر برای سندرم پای بی قرار

1- الکل و کافئین ممنوع است

اگر الکل می نوشید ، نوشیدن آن را متوقف کنید. چند ساعت قبل از خواب از نوشیدن قهوه ، چای و نوشابه خودداری کنید. علاوه بر این ، سیگار کشیدن می تواند باعث تشدید این سندرم شود. یکی از راه های درمان سندرم پای بی قرار ترک سیگار است.

2. توصیه های پزشک خود را جدی بگیرید

تمام دستورالعمل های پزشک و بدون نسخه را دنبال کنید. اگر مصرف داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی این بی قراری پاها را تشدید می کند ، از پزشک خود بخواهید برنامه دارویی شما را طوری تنظیم کند که در خواب منظم شبانه تداخل ایجاد نکند.

3- ورزش کنید

یک درمان عالی برای سندرم پای بی قرار ورزش است. هر روز ورزش کن. اما اطمینان حاصل کنید که حرکتی که انجام می دهید سنگین نیست ، حتی اگر در ساعات اولیه روز باشد. ورزش های سنگین باعث تشدید سندرم پای بی قرار می شوند. کشش یا پیاده روی سبک قبل از خواب ایده بدی نیست.

4- حرکات کششی انجام دهید

در آغاز و پایان هر روز ، حرکات کششی را با پاها انجام دهید. حرکات کششی ، به ویژه حرکات کششی در پاها و انجام حرکات یوگا ، پاها را شل می کنند.

5- کارهای ماساژ

آیا سندرم پای بی قرار خطرناک است؟

پاها را به طور مرتب ماساژ دهید. اگر متخصص ماساژ درمانی نیستید ، از یک متخصص حرفه ای کمک بگیرید. ماساژ پا به ویژه در عضلات پا قبل از خواب م effectiveثر است. قبل از خواب دوش آب سرد بگیرید یا پاهایتان را در آب سرد یا گرم قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بمانند. در برخی افراد ، کیسه آب گرم و در برخی دیگر ، کیسه آب سرد تسکین دهنده است و درمانی برای سندرم پای بی قرار محسوب می شود.

6. دیر غذا نخورید

از وعده های غذایی سنگین در آخرین ساعات شب و قبل از خواب خودداری کنید. خوردن یک سیب یا مقداری عسل طبیعی خواب آرام تری به شما می دهد. اگر دیابت دارید و دلیل بیقراری پاهای شما دیابت است ، به جای سیب و عسل با یک شام سبک سیر و پیاز خام بخورید و سعی کنید این ادویه ها را در همه وعده های غذایی بگنجانید.

7- الگوی خواب منظم

برنامه ریزی کنید که یک ساعت خواب مشخص داشته باشید. داشتن یک الگوی خواب نامنظم می تواند سندرم پای بی قرار را تشدید کند. بهتر است هر شب ساعت مشخصی بخوابید و هر روز صبح ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. اتاق خواب باید تاریک ، خنک و راحت باشد. بعضی اوقات تغییر دمای اتاق و خنک کردن آن بسیار مثر است. تلویزیون و کامپیوتر را از اتاق خواب بیرون بیاورید.

8- چرت زدن ممنوع است

در طول روز چرت نزنید و نخوابید. فقط وقتی می خواهید بخوابید به رختخواب بروید. این ممکن است بی اهمیت به نظر برسد ، اما یکی از راه های درمان سندرم پای بی قرار است.

9- استرس را از خود دور کنید

هنگام خواب استرس را از خود دور کنید و زمان خواب را به زمانی بدون استرس و نگرانی تبدیل کنید. استرس سندرم پای بی قرار را تشدید می کند. نفس عمیق بکشید ، عضلات خود را شل کنید ، کمی مراقبه کنید و تمرینات سبک یوگا انجام دهید.

10. آزمایش خون بدهید

برای بررسی سطح آهن خون و عملکرد کلیه آزمایش خون انجام دهید. اگر کمبود آهن دارید ، زیر نظر پزشک قرص آهن بخورید زیرا کمبود آهن ارتباط مستقیمی با سندرم پای بی قرار دارد. علاوه بر مکمل های آهن ، مصرف مکمل هایی مانند منیزیم ، اسید فولیک و ویتامین B12 می تواند شرایط را در برخی افراد بهبود بخشد.

سایر موارد برای تسکین سندرم پاهای بی قرار

علاوه بر این ، برخی از لوازم جانبی مانند جوراب برای پاهای بی قرار یا پد تسکین دهنده الکترونیکی معروف به لنت های آرام در داروخانه ها می توانند سندرم پای بی قرار را تسکین دهند. پدهای تسکین دهنده ارتعاشی اعصاب پا را شل می کنند. جوراب های پاهای بی قرار نیز به قسمت های خاصی از پا فشار وارد می کنند که این امر به مغز پیامی می فرستد و عضلات را شل می کند. این جوراب ها که با تجویز پزشک به فروش می رسند ، در برخی افراد می توانند پاهای بی قرار را تسکین دهند. در برخی موارد ، طب سوزنی نیز مثر است. برای استفاده از این دستگاه ها حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین ببینید

خواص تخم مرغ

فواید و حقایقی که باید در مورد تخم مرغ بدانید تخم مرغ یکی از منابع …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *