کلاژن چیست؟

شما ممکن است کلاژن را به عنوان بخشی از لوسیون بدن یا مکمل خوراکی مورد علاقه خود تشخیص دهید. اما کلاژن دقیقاً چیست و چگونه می توانید آن را در زندگی خود بگنجانید؟

کلاژن ، به ویژه کلاژن نوع 1 ، فراوان ترین پروتئین در بدن ما است. این پروتئین در عضلات ، استخوان ها ، پوست ، رگ های خونی ، دستگاه گوارش و تاندون ها وجود دارد. این همان چیزی است که با جایگزینی سلول های مرده پوست به تقویت و انعطاف پذیری پوست کمک می کند. وقتی صحبت از مفاصل و تاندون ها می شود ، این چسب است که به چسبیدن بدن کمک می کند.

تولید کلاژن بدن ما به طور طبیعی با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد. ما می توانیم از این روند خراب کننده به دلیل علائم پیری مانند چین و چروک ، چین و چروک های پوستی و درد مفاصل به دلیل ضعف یا جمع شدن غضروف ها تشکر کنیم.

سایر عوامل سبک زندگی مانند خوردن رژیم غذایی با قند بالا ، استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز در کاهش سطح کلاژن نقش دارند.

تحقیقات نشان می دهد که بیماری های مرتبط با کلاژن اغلب به دلیل ترکیبی از نقایص ژنتیکی ، جذب ضعیف غذاهای غنی از کلاژن ، کمبودهای غذایی و مشکلات گوارشی ناشی از تولید کلاژن (سنتز) ایجاد می شوند.

خوشبختانه ، خوردن غذاهایی مانند آبگوشت استخوان یا آبگوشت استخوان می تواند مقدار زیادی از این پروتئین حیاتی را تأمین کند.

همچنین بخوانید: خواص کلاژن برای پوست صورت چیست؟ انواع و منابع آن

کلاژن از چه چیزی ساخته شده است؟ برای شروع ، پیش ساز کلاژن پروکلاژن است که توسط فیبروبلاست ها و سلول های دیگر در فرآیند سنتز کلاژن تشکیل می شود. همانطور که در مجله ساختار ابر مولکولی گفته شد ، "کلاژن در اکثر بافتهای حیوانی به صورت طناب زیاد است. سفارش می گیرد. مانند یک طناب ، که دارای چندین سطح مارپیچ است ، سلولهای کلاژن ساز دارای چهار سطح ساختاری هستند ، حداقل سه مرحله از آنها حلقه هستند.

زنجیره های پلی پپتیدی ، مولکول ها و میکروفیبریل ها ساختارهای مارپیچی هستند. "الیاف ممکن است از میکرو الیاف موازی یا حتی پیچ خورده تشکیل شده باشد."

بعلاوه ، طبق گفته یکی از محققان مرکز تحقیقات Cell-Matrix در دانشگاه Wellcome در منچستر ، "کلاژن بیشتر در بافتهای حیوانات با فیبریلهای بسیار طولانی با ساختار دوره ای مشخص مشخص می شود."

الیاف کلاژن به صورت بافتی تعریف و حفظ می شوند. این همان چیزی است که به اصطلاح "ساختار میکروفیبر" است و کلاژن را تشکیل می دهد.

یک واقعیت کوچک این است که حداقل 16 نوع مختلف کلاژن در بدن انسان وجود دارد. از جمله این نوع کلاژن ها می توان به نوع 1 ، 2 ، 3 ، 5 و 10 کلاژن اشاره کرد.

با این حال ، اکثریت قریب به اتفاق کلاژن ، حدود 80٪ تا 90٪ ، شامل انواع 1 ، 2 و 3 است.

طبق برخی یافته ها ، کلاژن نوع 1 به طور خاص حدود 90٪ از منابع تغذیه ای بدن را تشکیل می دهد.

انواع مختلفی از کلاژن وجود دارد که در غذاهای مخصوص یافت می شود یا برای ساخت کلاژن و مکمل استفاده می شود.

در اینجا مروری بر انواع مختلف کلاژن ، منابع کلاژن و مزایای اصلی آنها وجود دارد ، بنابراین می توانید براساس موارد زیر تعیین کنید که کدام نوع کلاژن بهتر است.

نوع 1 / نوع 1: این نوع بالاترین میزان کلاژن موجود در بدن انسان است و تقریباً به عنوان قوی ترین نوع کلاژن در بدن انسان شناخته می شود. این نوع کلاژن از الیاف ائوزینوفیل تشکیل شده است که قسمت هایی از بدن را شامل می شود ، از جمله تاندون ها ، رباط ها ، اندام ها و پوست. کلاژن نوع 1 همچنین به استخوان سازی کمک می کند و همچنین می تواند در دستگاه گوارش یافت شود. وجود این کلاژن برای ترمیم زخم بسیار مهم است.

نوع 2 / نوع II: کلاژن نوع 2 عمدتا به ساخت غضروف موجود در بافت همبند کمک می کند. سلامت مفاصل ما به غضروف های ساخته شده از کلاژن نوع 2 بستگی دارد ، به همین دلیل برای جلوگیری از درد مفاصل یا علائم آرتروز مختلف مفید است.

نوع 3 / نوع III: کلاژن نوع 3 از الیاف شبکه تشکیل شده است و یکی از اجزای اصلی ماتریکس خارج سلول است که اندام ها و پوست ما را تشکیل می دهد. این نوع معمولاً با نوع 1 یافت می شود و به تقویت و کشش پوست کمک می کند. کلاژن نوع 3 نیز عروق خونی و بافت را در قلب تشکیل می دهد. به همین دلایل ، کمبود کلاژن نوع 3 با خطر بیشتر پارگی رگ های خونی و حتی مرگ زودرس همراه است.

نوع 4 / نوع IV: کلاژن نوع 4 نقش مهمی در تشکیل لایه پایه ای دارد که یک شبکه فشرده از پروتئین های مختلف است. تیغه پایه برای عملکرد عضلات و رگ های خونی مورد نیاز است. آنها قسمت عمده دستگاه گوارش و سطح تنفس ما را تشکیل می دهند. تیغه پایه را می توان در فضاهای بین لایه فوقانی / بافت پوست و عمیق ترین لایه مشاهده کرد.

نوع 5 / نوع V: این نوع کلاژن برای ساخت سطح سلول ها و همچنین رشته های مو و بافت موجود در رحم یک زن (عضوی که در رحم رشد می کند اکسیژن و مواد مغذی را برای بدن فراهم می کند) مورد نیاز است. کودک در حال رشد. و زباله ها را از بین می برد).

نوع 10 / نوع X: کلاژن نوع 10 به تشکیل استخوان جدید و تشکیل غضروف مفصلی کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد کلاژن نوع 10 برای ترمیم شکستگی استخوان و ترمیم مفاصل سینوویال مفید است.

وقتی صحبت از منابع کلاژن است که از رژیم های غذایی می گیریم ، غذاهای اصلی سرشار از پروتئین هستند ، مانند گوشت گاو ، مرغ ، ماهی و پوسته تخم مرغ.

بهترین منابع کلاژن

کلاژن گوشت گاو: کلاژن حاصل از گاوها به طور خاص از پوست ، استخوان ها و عضلات آن است. این کلاژن از کلاژن نوع 1 و نوع 3 تشکیل شده و در بدن انسان یافت می شود. این منبع غنی از گلیسین و پرولین است و بنابراین برای تولید کراتین ، عضله سازی و همچنین کمک به بدن در ساخت کلاژن مفید است.

کلاژن مرغ: نوع کلاژن موجود در کلاژن مرغ نوع 2 بهترین نوع برای ایجاد غضروف است. این امر باعث سلامتی مفاصل می شود ، خصوصاً اینکه سولفات کندرویتین و سولفات گلوکوزامین را نیز تأمین می کند ، که هر دو اثر ضد پیری دارند. اکثر مکمل های کلاژن معمولاً از کلاژن مرغ استفاده می کنند و نوع 2 را تأمین می کنند.

کلاژن ماهی: کلاژن مشتق از ماهی به راحتی جذب می شود و عمدتا کلاژن نوع 1 را با اسیدهای آمینه گلیسین ، پرولین و هیدروکسی پرولین تأمین می کند. از آنجا که کلاژن نوع 1 در سراسر بدن یافت می شود ، مصرف بیشتر کلاژن ماهی برای مفاصل ، پوست ، اندام های حیاتی ، رگ های خونی ، هضم و استخوان فوایدی دارد.

هیدروکسی پرولین یکی از مهمترین اجزای مارپیچ سه گانه کلاژن است و برای پایداری کلاژن ضروری است و با تغییر اسیدهای آمینه پرولین طبیعی پس از ایجاد زنجیره های کلاژن ایجاد می شود. این واکنش همچنین به ویتامین C (برای کمک به افزودن اکسیژن) نیاز دارد ، به همین دلیل کمبود ویتامین C می تواند منجر به اختلال در سطح کلاژن شود.

کلاژن غشایی پوسته تخم مرغ: کلاژن تخم مرغ که در پوسته تخم مرغ و سفیده وجود دارد ، بیشتر حاوی کلاژن نوع 1 است. همچنین دارای کلاژن نوع 3 ، 4 و 10 است اما بیشتر آن کلاژن نوع 1 است. این کلاژن سولفات گلوکوزامین ، سولفات کندرویتین ، اسید هیالورونیک و اسیدهای آمینه مختلفی را ایجاد می کند که برای ساختن بافت همبند ، التیام زخم ها ، ایجاد توده عضلانی و کاهش درد مفید است.

همچنین بخوانید: خاصیت آب قلم های کلاژن چیست؟

پپتیدهای کلاژن دارای مجموعه ای دقیق از اسیدهای آمینه و مواد مغذی به نام کلاژن هستند ، اما با فرایندی به نام هیدرولیز به زنجیره های پروتئین کوتاهتری تقسیم می شوند. کلاژن هیدرولیز شده نه تنها می تواند در آب سرد و گرم حل شود ، بلکه تجزیه و هضم آن برای معده آسان تر است. همچنین فراهمی زیستی بالایی دارد و می تواند راحت تر از پروتئین کلاژن طبیعی در جریان خون جذب شود.

از همه مهمتر ، این مجموعه ای از پپتیدهای کلاژن است که به عنوان پروتئین کلاژن استفاده می شود ، به این معنی که می تواند به بهبود پوست و مو ، تسکین درد مفاصل و بهینه سازی سلامت روده کمک کند. پپتیدهای کلاژن به دلیل طول زنجیره کوتاهتر ، تنوع زیستی و فراهمی زیستی بالا ، گزینه بسیار خوبی هستند اگر به دنبال مکمل کلاژن در رژیم خود هستید.

در ادامه ، ما در مورد فواید و مزایای کلاژن بحث خواهیم کرد. با ما بمان.

5 مزیت مهم کلاژن برای سلامتی برای پوست و مو را بهبود می بخشد.

با افزایش سن ، تولید کلاژن کاهش می یابد.

این را از نظر جسمی مشاهده خواهید کرد: شلی پوست ، چین و چروک بیشتر و انعطاف پذیری کمتر علائم کاهش کلاژن است.

افزایش سطح کلاژن می تواند به شما کمک کند تا پوست قوی تر و صاف تر به نظر برسد و به سلول های پوستی شما کمک کند تا به طور طبیعی و منظم بازسازی شوند. مطالعات کنترل شده در مورد بررسی خواص ضد پیری کلاژن نشان داده است که 5 تا 5 گرم هیدرولیزات کلاژن که روزانه به مدت هشت هفته در زنان با 35 تا 55 گرم استفاده می شود ، دارای خاصیت ارتجاعی پوست ، رطوبت پوست و کمبود آب بدن است. زبری پوست و پوست بهتر شد.

این باعث می شود کلاژن به عنوان یکی از بهترین مواد طبیعی مراقبت از پوست موجود باشد.

کلاژن همچنین سلولیت و علائم کشش را کاهش می دهد. وقتی پوست به دلیل کاهش کلاژن از بین می رود ، یک عارضه جانبی دیگر نیز دارد: از آنجا که در این شرایط پوست شما نازک تر است ، سلولیت آشکارتر می شود ، دیگر آنچه را که در زیر سطح رخ می دهد پنهان نمی کند. ندکند

بهبود قابلیت ارتجاعی یا انعطاف پذیری پوست از طریق کلاژن به کاهش منافذ پوست کمک می کند.

درد شکستگی و آرتروز را کاهش می دهد.

آیا تا به حال احساس کرده اید که پاهای استخوانی دارید؟ انواع مختلفی که هنگام حرکت احساس سفتی می کنند و باعث درد می شوند. کاهش کلاژن احتمالاً باعث این امر می شود. دلیل این امر این است که وقتی کلاژن از دست می دهیم ، تاندون ها و رباط ها به راحتی شروع به حرکت می کنند و منجر به سفتی و آرتروز می شوند.

ساختار صاف ژل مانند ، که استخوان های ما را می پوشاند و استخوان های ما را در کنار هم نگه می دارد ، کلاژن به ما امکان می دهد بدون درد به آرامی حرکت کنیم. فکر کردن در مورد خوردن کلاژن بیشتر مانند لولای زنگ زده روان کننده است که به حرکت آسان مفاصل شما کمک می کند و دردی را که اغلب با افزایش سن همراه است کاهش می دهد.

جای تعجب نیست ، حتی یک مطالعه اخیر نشان داد که کلاژن یک درمان موثر برای آرتروز و سایر اختلالات مفصلی است.

محققان در مرکز پزشکی بت اسرائیل در بوستون دریافتند که مکمل کلاژن نوع 2 به بیماران مبتلا به آرتروز و روماتیسم کمک می کند تا تورم مفاصل نازک را کاهش دهد.

مطالعه دیگری ، منتشر شده در مجله بین المللی علوم پزشکی ، نشان داد که افراد مبتلا به درد مفصلی که با کلاژن نوع 2 درمان می شوند ، پیشرفتهای چشمگیری در فعالیتهای روزانه مانند بالا رفتن از پله ها ، بالا رفتن از خواب یا خوابیدن ایجاد کرده اند و آنها بهبود کلی در کیفیت زندگی آنها را نشان می دهد .

به درمان بیماری روده نشت کمک می کند.

در صورت ابتلا به سندرم روده سوراخ دار یا نشت کننده ، کلاژن می تواند بسیار مفید باشد (شرایطی که سموم بد می توانند از دستگاه گوارش عبور کنند).

کلاژن به تجزیه پروتئین ها کمک می کند ، دیواره های سلول آسیب دیده را بهبود می بخشد و آنها را با اسیدهای آمینه درمان می کند.

بزرگترین مزیت مواد گوارشی از مصرف بیشتر کلاژن کمک به ایجاد بافت همبند و بهبود لایه محافظ دستگاه گوارش است.

اکنون می دانیم که بسیاری از بیماری ها می توانند ناشی از التهاب یا التهاب ناشی از روده ناسالم باشند.

سلامت ضعیف روده – از جمله تغییر در روده و نفوذپذیری گاز روده – به ذرات اجازه می دهد تا به جریان خون وارد شوند ، سپس آنها می توانند آبشار التهابی تشکیل دهند (از این رو سندرم روده نشت کننده نامیده می شود). )

مطالعات نشان داده است که در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده ، غلظت کلاژن سرم کاهش می یابد. از آنجا که اسید آمینه در ساختار کلاژن بافتی است که خطوط روده بزرگ و دستگاه گوارش را تشکیل می دهد ، مکمل کلاژن می تواند علائم و اختلالات دستگاه گوارش را درمان کند ، از جمله سندرم روده نشتی ، IBS ، ریفلاکس اسید ، بیماری کرون و کولیت . کمک به زخم

کلاژن علاوه بر کمک به بهبود زخم های دارای نشت ، به جذب آب در روده نیز کمک می کند.

سوخت و ساز بدن ، توده عضلانی و تولید انرژی را افزایش دهید

افزایش کلاژن می تواند با افزودن توده عضلانی بدون چربی به ساختار بدن به افزایش متابولیسم کمک کند و همچنین در تبدیل مواد مغذی ضروری موثر است. یکی از مهمترین نقشهای گلیسین تبدیل گلوکز به انرژی مغذی سلولهای عضلانی است و بخاطر داشته باشید که حفظ توده عضلانی برای شما مهم است زیرا از وضعیت بدن ، سلامت استخوان ها و سوزاندن کالری بیشتر از چربی کمک می کند.

هنگام مصرف کلاژن ، می توانید ویتامین C نیز مصرف کنید تا مطمئن شوید بدن می تواند کلاژن را به پروتئین قابل استفاده تبدیل کند. این می تواند منبع انرژی و نشاط شما را بازیابی کند.

این تنها کاری نیست که گلیسین می تواند برای سیستم متابولیک شما انجام دهد. تحقیقات نشان می دهد که گلیسین هم در دستگاه گوارش و هم در سیستم عصبی مرکزی نقش مهمی دارد که نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارند.

به نظر می رسد گلیسین با بهبود استفاده از آنتی اکسیدان ها و استفاده از DNA و RNA برای ساختن سلول های سالم در کاهش اثرات پیری م effectiveثر است.

علاوه بر موارد فوق ، نشان داده شده است که آرژنین توانایی بدن در تولید پروتئین از سایر اسیدهای آمینه را افزایش می دهد ، که برای ترمیم بافت عضلانی ، بهبود زخم ها ، نجات بافت از دست رفته ، تقویت متابولیسم و ​​کمک به رشد و نمو مفید است. . ، در حال افزایش است.

گلوتامین همچنین با تسهیل سنتز بسیاری از مواد شیمیایی به حفظ انرژی کافی کمک می کند. این اسید آمینه "سوخت" برای سلولهای ما ، از جمله کربن و نیتروژن فراهم می کند.

ناخن ها ، موها و دندان ها را تقویت کنید

آیا تا به حال ناخن هایتان را کنده اند؟ کمبود کلاژن دلیل این امر است. پروتئین کلاژن یکی از عناصر سازنده ناخن ها ، موها و دندان های شما است.

افزودن کلاژن به رژیم غذایی می تواند به داشتن ناخن های قوی ، تقویت مو و معکوس کردن علائم ریزش مو کمک کند.

مطالعه منتشر شده در Journal of Dermatology Research نشان داد که "یک رابطه موثر بین ماتریکس خارج سلول (ECM) و بازسازی فولیکول مو وجود دارد که نشان می دهد کلاژن می تواند یک هدف درمانی بالقوه برای کاهش ریزش مو و سایر بیماری های مرتبط با پوست باشد." بودن ".

همچنین ببینید

چه عواملی باعث ایجاد جوش در صورت می شوند؟

در یک روز مهم در محل کار ، صبح که از خواب بیدار می شوید …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *