خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » تناسب اندام » افزایش این "هورمون" از کاهش وزن جلوگیری می کند!

افزایش این "هورمون" از کاهش وزن جلوگیری می کند!

کاهش وزن برای برخی از افراد بسیار دشوار است. کاهش وزن همراه با خستگی و خستگی مداوم خواهد بود ، به خصوص اگر همه کارها را درست انجام دهید اما وزن کم کنید. اگر از یک رژیم غذایی سالم پیروی می کنید ، اندازه وعده های غذایی خود را کنترل می کنید ، مرتباً ورزش می کنید و برای کاهش وزن به نتایج مطلوبی نمی رسید ، ممکن است یک دلیل اساسی برای این وضعیت وجود داشته باشد.

کورتیزول که غالباً هورمون استرس نامیده می شود ، هورمونی استروئیدی است که توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شود. این هورمون به کنترل سطح قند خون ، تنظیم متابولیسم و ​​کاهش التهاب کمک می کند. کورتیزول ارتباط مستقیمی با پاسخ استرس بدن دارد و در کاهش وزن بسیار مهم است.

کورتیزول هنگامی که در شرایط استرس زا باشید ترشح می شود. اگر مدام تحت استرس هستید ، کورتیزول به طور مداوم در بدن آزاد می شود. تولید بیش از حد این هورمون می تواند منجر به تجزیه عضلات ، تأثیر منفی بر متابولیسم و ​​تشکیل چربی شکم شود. کورتیزول اضافی در بدن می تواند دلیل ناتوانی شما در کاهش وزن علی رغم تمام تلاش هایی باشد که انجام می دهید.

علائم کورتیزول بالا در بدن عبارتند از:

* نوسانات خلقی
* عصبانیت ، اضطراب ، افسردگی
* خستگی مداوم
سردردهای مکرر
* افزایش وزن بدون توضیح خاصی
* مشکلات گوارشی
تکرر ادرار ، یبوست یا اسهال
*اختلالات خواب
* از دست دادن حافظه
تورم صورت ، دستها یا پاها
* اختلالات قاعدگی
* کاهش میل جنسی
*كمر درد
* کاهش تمرکز

چگونه می توان سطح کورتیزول را به طور طبیعی کاهش داد

اگر با وجود تمام تلاش های خود ، در کاهش وزن ناموفق باشید و با علائمی که قبلا ذکر شد آشنا باشید ، ممکن است بیش از حد کورتیزول تولید کنید. خوشبختانه روش های طبیعی و سالمی برای کاهش سطح کورتیزول و بازگشت بدن به حالت طبیعی وجود دارد که برخی از آنها در زیر ذکر شده است.

کاهش استرس

اولین گزینه برای کاهش ترشح کورتیزول کاهش استرس است. این می تواند به معنای رفتن به تعطیلات ، انجام سرگرمی مورد علاقه خود در آخر هفته یا فقط یک پیاده روی ساده روزانه در پارک باشد. اگر در یک رابطه استرس زا هستید ، ممکن است زمان خاتمه آن فرا رسیده باشد. اگر در شغلی کار می کنید که استرس زیادی به شما وارد می کند ، بهتر است به دنبال کار جدید باشید. فعالیت های ساده مانند مطالعه منظم کتاب یا انجام یوگا می تواند به کاهش استرس کمک کند. تنها کاری که شما باید انجام دهید یافتن روشی است که برای شما مناسب باشد.

ورزش

تحقیقات نشان داده است که ورزش منظم – حدود 30 تا 60 دقیقه در بیشتر روزهای هفته – یکی از بهترین راه ها برای کنترل بهتر استرس ، تعادل هورمون ها و خواب بهتر است. ورزش همچنین می تواند به عملکرد متابولیک طبیعی کمک کند ، مانند تعادل سطح قند خون. توجه داشته باشید که نباید زیاد به خود فشار وارد کنید و باید از ورزش برای حفظ سلامتی و تعادل در ترشح هورمون ها لذت ببرید.

خواب

خواب کافی برای کنترل تولید کورتیزول ضروری است. افراد با ترشح زیاد کورتیزول شب ها احساسات و اضطراب عجیبی را تجربه می کنند و در روز خسته هستند. اگر در روند خواب خود مشکلی دارید ، می توانید از روغنهای اساسی تسکین دهنده قبل از خواب استفاده کنید. از جمله بهترین گزینه ها در این منطقه می توان به اسطوخودوس ، بابونه و ترنج اشاره کرد.

رژیم ضد التهاب

سطح نامناسب قند خون منجر به افزایش سطح کورتیزول و عدم تعادل هورمونی دیگر می شود. یک رژیم ضد التهابی حاوی مقادیر کمی غذای فرآوری شده و مقادیر زیادی آنتی اکسیدان می تواند به تعادل هورمون ها کمک کرده و هوس را کنترل کند و به کاهش وزن کمک کند. برخی از بهترین غذاها برای کاهش کورتیزول و تثبیت قند خون شامل میوه ها و سبزیجات ، روغن نارگیل ، روغن زیتون ، آجیل ، دانه ها ، پروتئین بدون چربی و غذاهای پروبیوتیک است.

از محرک ها اجتناب کنید

اگر مقادیر زیادی کورتیزول دارید ، بهتر است از مواد محرک مانند قهوه ، نوشیدنی های انرژی زا ، سیگار و هر چیزی که حاوی کافئین است خودداری کنید. کافئین نه تنها بر سطح کورتیزول تأثیر می گذارد ، بلکه بر روی سطح آدرنالین ، آدنوزین و دوپامین نیز تأثیر می گذارد. مصرف منظم کافئین سطح کورتیزول در بدن را افزایش می دهد و منجر به اختلال در سطح هورمونی می شود.

همچنین ببینید

با این غذاهای شگفت انگیز چربی شکم را ذوب کنید

ذوب شدن چربی های شکم رویای بسیاری از افرادی است که از این مشکل رنج …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *