خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » 10 خاصیت شگفت انگیز خوردن موز

10 خاصیت شگفت انگیز خوردن موز

رژیم غذایی سرشار از میوه برای سلامتی انسان ایده آل است ، اما چه میوه هایی را باید به این رژیم اضافه کنیم؟ پیشنهاد ما این است که موز را به صورت منظم در رژیم غذایی خود قرار دهید و از خواص شگفت انگیز آن نهایت استفاده را ببرید.

به گزارش آلاماتو ، به نقل از ایرنا؛ موز ، که میوه های بومی جنوب شرقی آسیا ، به ویژه مالزی است ، به 4000 سال پیش باز می گردد.

این میوه که طبیعت خفیفی دارد یکی از پرمصرف ترین و ارزانترین میوه های جهان است و خوردن آن می تواند به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به سرطان و آسم کمک کند. اگرچه این میوه محبوب تقریباً در تمام مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند ، اما مهمترین تولید کنندگان تجاری آن کشورهایی مانند مکزیک ، کاستاریکا ، برزیل و اکوادور هستند.

10 خاصیت موز

در اینجا 10 مزیت اثبات شده سلامتی موز آورده شده است:

به کنترل و کاهش وزن کمک کنید

موز از نظر کالری نسبتاً کم و فیبر غذایی زیاد است ، به طوری که هر موز به طور متوسط ​​تنها حدود 100 کالری دارد. این میوه همچنین حاوی فیبر محلول پکتین است که به کنترل قند خون و کاهش اشتها بعد از غذا کمک می کند. پکتین باعث می شود احساس پر احساس کنید و به کاهش سرعت هضم کمک می کنید. مصرف سبزیجات و میوه های سرشار از فیبر باعث کاهش وزن در افراد می شود.

علاوه بر این ، هرچه موز رسیده و زرد تر باشد ، قند آن بیشتر می شود. از طرف دیگر هرچه موز ناخوشایند تر باشد ، در برابر هضم نیز مقاومت بیشتری می کند. این نوع نشاسته قابل هضم است و خاصیت فیبر مانند دارد. نشاسته مقاوم در برابر موزهای ناخوشایند می تواند با کنترل قند خون به کنترل میل بین وعده های اصلی غذایی کمک کند.

نشاسته مقاوم همچنین می تواند به افزایش اثر حرارتی غذا کمک کند ، که به نوبه خود باعث افزایش مصرف انرژی (سوزاندن کالری) می شود. مطالعات حیوانی ارتباط بین مصرف نشاسته مقاوم و کاهش چربی شکم را نشان داده است.

به درمان اسهال کمک کنید

در یک مطالعه ، سه گروه از کودکان مبتلا به اسهال مورد آزمایش قرار گرفتند. به گروه اول موز ، گروه دوم پکتین و گروه سوم برنج ساده داده شد.

85 درصد گروه تغذیه شده موز طی 4 روز بهبود یافت.

فشار خون پایین

موز سرشار از مواد مغذی ، به ویژه پتاسیم است. مطالعات زیادی برای تأیید فواید مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم مانند موز در کاهش فشار خون انجام شده است.

پتاسیم به تنظیم عملکرد قلب و تعادل مایعات در بدن کمک می کند ، که این یک عامل مهم در تنظیم فشار خون در فرد است. هر موز به طور متوسط ​​440 میلی گرم پتاسیم دارد.

گرفتگی عضلات را تسکین دهید

سطح پایین پتاسیم در بدن خطر بروز گرفتگی عضلات را افزایش می دهد و موز منبع خوبی از پتاسیم است. نتایج یک مطالعه نشان داد که خوردن موز یک ساعت قبل از ورزش سطح پتاسیم را بعد از ورزش زیاد نگه داشته و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.

علائم آسم را در کودکان تسکین دهید

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که مصرف مقادیر زیاد موز می تواند از ایجاد خس خس در کودکان مبتلا به آسم جلوگیری کند.

با این وجود باید توجه داشت که آلرژی به موز می تواند علائم آسم را تشدید کند. با این حال ، چنین حساسیت ها نسبتاً نادر هستند.

درمان زخم معده

با توجه به محتوای بالای پکتین فیبر محلول در موز ، مصرف این میوه دستگاه گوارش را تسکین می دهد. پکتین موجود در موز به تنظیم عملکرد روده کمک می کند و می توان از آن برای درمان زخم های دستگاه گوارش استفاده کرد.

موز حاوی ترکیباتی به نام مهارکننده های پروتئاز است که به از بین بردن باکتری های مضر مانند هلیکوباکتر پیلوری ، که عامل بیشتر زخم معده است ، کمک می کند.

بینایی را تقویت کنید

موز منبع غنی ویتامین A است که باعث تقویت بینایی ، بخصوص در نور کم می شود. تحقیقات دانشگاه کوئینزلند استرالیا نشان می دهد که موز منبع غذایی خوبی برای جبران کمبود ویتامین A است.

پیشگیری از سرطان کلیه

به گفته محققان ، زنانی که 4 تا 6 بار در هفته موز می خورند ، نیمی از خطر ابتلا به سرطان کلیه را در زنانی که موز نمی خورند ، مصرف می کنند. با این حال ، افراد مبتلا به سرطان کلیه باید از خوردن موز سرشار از پتاسیم خودداری کنند.

تضمین سلامت استخوان

کلسیم ، پتاسیم ، منیزیم و ویتامین K موجود در موز همه مواد مغذی مهم و اساسی برای سلامتی استخوان و محافظت در برابر پوکی استخوان هستند. موزها حاوی fructooligosaccharides هستند که به بهبود جذب مواد معدنی مانند کلسیم کمک می کنند.

برخورد با افسردگی

موز سرشار از اسید آمینه ضروری تریپتوفان است که ابتدا به 5-HTP و متعاقباً به هورمون شادی و هورمون تثبیت کننده سروتونین تبدیل می شود ، بنابراین از افسردگی جلوگیری می کند.

علاوه بر این خواص ، موز همچنین منبع ویتامین B6 ، فیبر ، منیزیم ، بیوتین ، ریبوفلاوین ، کربوهیدرات ها و ویتامین C است که با مصرف این میوه ضمن تهیه مواد مغذی مورد نیاز بدن ، می توان در مقابل بسیاری از بیماری ها و اختلالات ایمن شد. .

همچنین ببینید

چه عواملی باعث گرسنگی مداوم می شوند؟

وقتی هر لحظه بخواهیم غذا بخوریم ، رسیدن به اهداف تناسب اندام بسیار دشوار می …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *