خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » غذاهای مضر برای مغز

غذاهای مضر برای مغز

یافته های عملی زیادی در مورد سلامت مغز وجود دارد که ممکن است ما از آن آگاهی نداشته باشیم و دانستن آنها می تواند سلامت مغز ما را بهبود بخشد.

آیا می دانید که به دلیل خوردن غذاهای اشتباه ، مغز شما تجزیه می شود و می میرد؟

آیا با کمبود تمرکز یا "طوفان مغزی" که احساس کمبود حافظه و از دست رفتن هوش و توانایی ذهنی است ، مشکلی دارید؟

این ممکن است به این دلیل باشد که شما در حال مصرف غذاهایی هستید که سطح هوش شما را از بین می برند. از این غذاهای مضر برای مغز خودداری کنید و دوباره احساس هوشمندی کنید.

در زیر لیستی از غذاهای ناسالم که می توانند مغز را نابود کنند.

1. الکل

این یک واقعیت غیرقابل انکار است که الکل برای مغز مضر است. در حقیقت ، الکل بر توانایی تشخیص ، کند شدن واکنش ها ، اختلال در حافظه و اختلال در رشد سلول های مغزی تأثیر می گذارد.

به همین دلیل الکل در صدر لیست مواد غذایی برای جلوگیری از آن قرار دارد. آنها همچنین باعث آسیب جدی به کبد می شوند و باعث گسترش سموم در مغز می شوند. همچنین خطر اختلال شناختی را افزایش می دهد.

2. شکر و غذاهایی با قند مصنوعی

قند برای حافظه بسیار مضر است. تحقیقات علمی اخیر نشان داده است که مصرف بیش از حد قند سطح یک ماده شیمیایی به نام BDNF در مغز را کاهش می دهد. این رشد سلولهای عصبی در مغز را تحریک می کند و به شما در شکل گیری حافظه کمک می کند.

بدون این ماده مغز شما قادر به ذخیره اطلاعات و کسب اطلاعات بیشتر نخواهد بود. کمبود این ماده شیمیایی همچنین منجر به افسردگی و زوال عقل می شود. علاوه بر این ، شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام و شکوه باعث آسیب دائمی سیستم عصبی می شوند.

3. غذای آشغال

تحقیقات در دانشگاه مونترال نشان داده است که مصرف تنقلات باعث ایجاد اختلال در تولید دوپامین بدن ، هورمون شادی می شود. و مصرف مواد غذایی ناخواسته از تولید دوپامین جلوگیری می کند و در نتیجه افسردگی ایجاد می کند.

واضح است که کمبود کالری و مواد مغذی در این نوع مواد غذایی ، از جمله ویتامین ها و مواد معدنی ضروری ، مغز را برای تفکر خوب آماده نمی کند. برای حفظ هوشیاری و سلامتی مغز باید از هر غذایی بدون ارزش غذایی واقعی اجتناب شود.

4- غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده حاوی مواد افزودنی ، رنگها ، مواد نگهدارنده و طعم دهنده های مصنوعی می توانند به عملکردهای طبیعی بدن آسیب رسانند. زیرا دقیقاً این مواد هیچ ارزش غذایی ندارند.

بسیاری از این مواد مصنوعی مورد استفاده در غذاهای فرآوری شده در واقع می توانند باعث از بین رفتن حافظه و آسیب به سیستم عصبی مرکزی شوند. از غذاهایی که حاوی مواد نگهدارنده هستند یا در خارج از فریزر هستند ، خودداری کنید.

5- غذاهای شور

نه تنها غذاهای شور برای فشار خون شما بد نیست ، بلکه تحقیقات نشان داده اند که یک رژیم غذایی با سدیم بالا می تواند عملکرد شناختی را مختل کند.

غذاهای شور همچنین اشتهای شما را به نمک افزایش می دهد که به نوبه خود باعث تغییر درک و توانایی شما در مقاومت در برابر گرسنگی می شود.

هنگامی که نمک زیادی مصرف می کنید باعث حواس پرتی و سردرگمی شدید می شود. غذاها از نظر نمکی سرشار از مواد غذایی مانند کنسرو مانند ترشی هستند.

همچنین بخوانید: غذاهای مفید برای سلامت مغز
6. دانه های گلوتن

دکتر دیوید پرلمتاتر ، نویسنده کتاب پرفروش کتاب تغییر مغز ، معتقد است گلوتن و کربوهیدرات ها می توانند به مغز شما آسیب برساند.

خوردن غذاهای سرشار از گلوتن یا قند خون بالا باعث ایجاد علائمی مانند زوال عقل ، کاهش میل جنسی ، افسردگی ، سردردهای مزمن ، اضطراب ، صرع و اختلال بیش فعالی در کمبود توجه می شود.

همچنین بخوانید: آشپزی بدون گلوتن
7. گوشت فرآوری شده

از گوشت های فرآوری شده ای که ممکن است حاوی مقادیر زیادی مواد نگهدارنده یا نیترات سدیم باشند ، خودداری کنید. این لیست شامل سگهای گرم ، سوسیس ، بیکن و سوسیس است که همگی پروتئین های فرآوری شده هستند. علاوه بر این ، به خاطر داشته باشید که بسیاری از گوشت های دامپروری صنعتی حاوی مواد زائد حیوانات هستند.

در بسیاری از مزارع دامداری صنعتی ، حیوانات با آنتی بیوتیک ها و هورمون هایی درمان می شوند که در نهایت در گوشتی که می خورید یافت می شود. این "ضایعات" با قرار گرفتن بدن در معرض سموم ، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

همچنین بخوانید: غذاهای خسته کننده
8- چربی های ترانس

همیشه باید از چربی های ترانس اجتناب کرد زیرا نه تنها باعث افزایش وزن می شوند بلکه سلولهای مغزی را نیز از بین می برند.

هنگام خوردن مواد غذایی حاوی چربی های ترانس برای مدت طولانی باید بسیار مراقب باشید. زیرا ممکن است باعث کوچک شدن مغز شما شود.

چربی های ترانس سلول های مغزی را نابود می کنند و کلسترول موجود در آنها شریان های قلب را مهار می کند و در نهایت آنها را در معرض خطر بالای سکته مغزی قرار می دهد.

9. غذاهای فست فود

بسیاری از مردم اعتقاد ندارند. اما فست فود حاوی مقادیر زیادی قند ، مواد افزودنی و مواد نگهدارنده است.

این غذاها نه تنها باعث می شوند که شما می خواهید بیشتر غذا بخورید بلکه باعث می شود رادیکال های آزاد از طریق مواد مصنوعی وارد بدن شما شوند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که غذاهای سریع ، نمرات دانشگاهی را نیز پایین می آورند.

همچنین بخوانید: غذاهای کاهش دهنده هوشمند
10. غذاهای سرخ شده

بسیاری از غذاهای سرخ شده نه تنها حاوی MSG (منوی گلوتامات سدیم) بلکه شریان های قلب را نیز مسدود می کنند. MSG یک ماده بحث برانگیز است که باعث آسیب مغزی می شود و باعث انسداد شریان ها می شود و در نتیجه صدمات دائمی مغز از طریق سکته مغزی ایجاد می شود.

گلوتامات بیش از حد می تواند منجر به مرگ سلولهای مغزی و اختلالات عصبی شود.

با اجتناب از این غذاها ، ممکن است اثرات واکنش سریع تری ، حافظه بهتر و غلظت بالاتر را تجربه کنید.

همچنین ببینید

7 راه آسان برای خوردن صبحانه کم کربوهیدرات

7 راه آسان برای خوردن صبحانه کم کربوهیدرات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *