خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » فواید و مضرات مواد حاوی کافئین در دوران بارداری

فواید و مضرات مواد حاوی کافئین در دوران بارداری

کافئین محرکی است که انرژی زیادی در بدن ایجاد می کند و باعث می شود فرد هوشیارتر شود. به طور طبیعی در شکلات ، چای و مقادیر زیادی قهوه یافت می شود. این ماده در سراسر جهان به اشکال مختلفی مانند قهوه ، چای ، کاپوچینو ، شکلات و غیره مصرف می شود و بسیار محبوب است. این ماده تأثیرات زیادی روی بدن دارد و همه این اثرات مضر نیستند. در حالی که مصرف کافئین برای سلامتی مضر نیست ، متخصصان اغلب آنرا مضر می دانند. این امر به ویژه در دوران بارداری اهمیت دارد. ممکن است بسیاری از افراد از این موضوع سوال کنند که آیا مصرف کافئین در دوران بارداری محدود است. در این مقاله از مجله Promag قصد داریم با بررسی استفاده از این ماده آرام بخش و در عین حال پرانرژی در دوران بارداری به این سؤال پاسخ دهیم.

آیا کافئین در دوران بارداری مجاز است؟

کافئین تأثیر مثبتی بر سطح انرژی افراد دارد و باعث افزایش غلظت آنها می شود. علاوه بر این ، برخی نوشیدنی های کافئین دار در بهبود سلامت جسم و روح اثرات مثبتی دارند. با این حال ، کافئین می تواند عوارض جانبی منفی بخصوص در دوران بارداری داشته باشد.

مزایای بالقوه

دانشمندان ثابت کرده اند که کافئین می تواند سطح و غلظت انرژی را بهبود بخشد. همچنین بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مغز و سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و این می تواند سطح هوشیاری فرد را افزایش دهد. در بسیاری موارد از داروهای حاوی کافئین برای تسکین سردردها استفاده می شود.

علاوه بر این ، برخی نوشیدنی های کافئین دار حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات مفیدی هستند که می توانند سلول ها را از آسیب محافظت کنند ، التهاب را کاهش داده و از بیماری مزمن جلوگیری کنند.

خطرات احتمالی

کافئین فواید بالقوه زیادی دارد ، اما مصرف این آرام بخش می تواند در دوران بارداری مضر باشد. در حقیقت سوخت رسانی به کافئین در زنان باردار بسیار کندتر است. همچنین می تواند از جفت عبور کرده و وارد جریان خون کودک شود و ضربان قلب کودک را افزایش داده و در نهایت بر سلامت کودک تأثیر بگذارد. پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار روزانه کمتر از 200 میلی گرم از ماده مصرف کنند. اگرچه هیچ ارتباطی با خطر سقط جنین یا تولد زودرس ندارد ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد.

از طرف دیگر ، برخی شواهد حاکی از آن است که حتی مصرف کافئین پایین ممکن است باعث کاهش وزن نوزاد در بدو تولد شود. به عنوان مثال ، در یک مطالعه مشخص شد که مصرف 149-50 میلی گرم از دارو در روز در دوران بارداری با افزایش خطر کاهش وزن هنگام تولد همراه است.

توصیه های لازم برای مصرف کافئین در دوران بارداری

همانطور که قبلاً ذکر شد ، زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند نباید بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند. نوشیدنی های انرژی زا علاوه بر کافئین ، معمولاً حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده یا شیرین کننده های مصنوعی هستند که هیچ ارزش غذایی ندارند. این نوشیدنی ها همچنین حاوی گیاهان مختلفی مانند جینسنگ هستند که برای خانم های باردار خطرناک است. به طور کلی ، زنان باردار باید تا حد امکان از مصرف چنین موادی خودداری کنند یا آن را کنترل کنند.

میزان کافئین در نوشیدنی های مختلف

قهوه ، انواع چای ، نوشیدنی های انرژی زا و سایر نوشیدنی ها حاوی مقادیر مختلفی از کافئین هستند. در اینجا لیستی از نوشیدنی هایی که حاوی این ماده و مقدار آنها هستند:

قهوه: 200-200 میلی گرم در هر 8 اونس (240 میلی لیتر) اسپرسو: 30 تا 50 میلی گرم در هر وعده (30 میلی لیتر) چای مات یا یاربامیت: 65-130 میلی گرم در هر 8 اونس (240 میلی لیتر) نوشیدنی های انرژی زا: 50-160 میلی گرم در 8 اونس (240 میلی لیتر) چای دم کرده: 20 تا 120 میلی گرم در هر 8 اونس (240 میلی لیتر) نوشیدنی های کاکائو: 3-32 میلی گرم در هر 8 یک اونس (240 میلی لیتر) شیر کاکائو: 2-7 میلی گرم در هر 8 اونس (240 میلی لیتر) قهوه بدون کافئین: 2-4 میلی گرم در هر 8 اونس (240 میلی لیتر)

اخرین حرف

توجه داشته باشید که کافئین در برخی غذاها نیز یافت می شود. به عنوان مثال ، شکلات حاوی 1-35 میلی گرم از این ماده در هر اونس (28 گرم) است. شکلات تلخ معمولاً از نظر کافئین بیشتر است. بعلاوه ، داروهای خاصی مانند مسکن ها ممکن است حاوی این ماده باشند. بنابراین اگر نگران کافئین در رژیم غذایی خود هستید ، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین ببینید

علائم و درمان خستگی روحی

ما قبلاً در مقاله ای درباره چگونگی رفع خستگی در مورد چگونگی رفع خستگی صحبت …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *