خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » تأثیر استرس بر وزن بدن چیست؟

تأثیر استرس بر وزن بدن چیست؟

همه ما بعضی اوقات دچار استرس می شویم و این اصلاً چیز بدی نیست. حتی تحقیقات جدید نشان داده اند که استرس در برخی شرایط می تواند کمک کننده باشد ، اما آیا از تأثیر استرس بر وزن آگاه هستید؟

به گزارش آلاماتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ استرس یکی از مهمترین عواملی است که می تواند باعث افزایش یا کاهش وزن شما شود.

هنگامی که بدن تحت فشار است ، مغز هورمونهای مختلفی ترشح می کند. این هورمون ها عادات غذایی شما را مختل می کنند و باعث می شوند غذاهای شیرین یا شور میل کنید و اشتها را افزایش یا کاهش دهید.

برخی افراد آنقدر نسبت به استرس حساس هستند که حتی مقدار بسیار کمی از استرس می تواند آنها را به میل شکلات یا پرخوری غذای فست فود تبدیل کند.

همچنین بخوانید: راه هایی برای کاهش سریع استرس
چگونه استرس منجر به افزایش وزن می شود

هنگامی که تحت استرس هستیم ، بدن ما به هورمون استرس کورتیزول و آدرنالین ، و همچنین هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRH) غنی می شود.

ترکیب هورمونهای استرس بلافاصله انرژی بدن را افزایش می دهد. این در ابتدا منجر به کاهش یا کاهش اشتها می شود. اما از آنجا که شما با دویدن یا پیاده روی سریع از آن انرژی استفاده نمی کنید ، به گرسنگی شدید دچار می شوید.

می دانید که در بین سه هورمون استرس ، کورتیزول پس از از بین رفتن علت استرس ، مدت طولانی باقی می ماند. این هورمون باعث افزایش درد گرسنگی می شود و باعث می شود بیشتر غذا بخورید. مقادیر بالای کورتیزول اغلب منجر به تجمع چربی در اطراف شکم می شود.

استرس بیش از حد نیز می تواند باعث خوردن احساساتی شود. وقتی میزان کورتیزول زیاد است ، معمولاً کربوهیدرات ها را میل می کنیم. به همین دلیل برخی از افراد بعد از خوردن کربوهیدرات احساس خوبی ندارند. آنها برای راحتی به غذا می روند.

علاوه بر این ، وقتی استرس داریم ، معمولاً بدترین انتخاب را برای غذا می کنیم. این بدان دلیل است که همه این هورمون ها ما را مجبور می کنند غذاهای شیرین ، شور و پرچرب را برای تسکین اعصاب فرسوده خود انتخاب کنیم. و اگر همچنان غذاهای نادرست را انتخاب می کنید ، در نهایت به خوردن غذاهای پر کالری که می توانید بسوزانید ، منجر می شود و باعث افزایش وزن می شود.

همچنین بخوانید: درباره استرس و تأثیر آن بر چاقی
چگونه استرس منجر به کاهش وزن می شود

بیشتر افراد هنگام استرس ، وزن بیشتری پیدا می کنند. اما در برخی موارد ، برعکس اتفاق می افتد و مردم وزن کم می کنند! وقتی استرس دارید ، اضطراب می کنید و وقتی مضطرب هستید ، به یکباره به میلیون ها چیز فکر می کنید و تمرکز خود را روی احساسات اصلی مانند گرسنگی از دست می دهید.

اضطراب منجر به کاهش وزن ناخواسته می شود ، که می تواند علیرغم نخوردن تمام روز اشتها را از دست بدهد یا احساس سیری کنید. به همین دلیل افراد مضطرب می توانند وعده های غذایی را بدون پرخوری پرش کنند.

خوب ، ممکن است فکر کنید کاهش وزن در حال حاضر برای برخی از افراد مهمتر از استرس است. این درست نیست! هنگامی که شما شروع به پرش وعده های غذایی کرده و وزن زیادی از دست می دهید ، بدن شما شروع به کاهش وزن می کند. اندام شما به طور مؤثر کار نخواهد کرد ، شما انرژی خود را از دست خواهید داد و از اختلالات خوردن و مشکلات مختلف سلامتی رنج خواهید برد.

استرس را به روشی درست مدیریت کنید

برای جلوگیری از افزایش وزن یا کاهش وزن ناخواسته به دلیل استرس ، باید یاد بگیرید که چگونه به درستی هجوم هورمون ها را در بدن کنترل کنید. ابتدا استراحت کنید. هر روز وقت کافی برای استراحت به خود اختصاص دهید. تمام روز را در مقابل رایانه نگذرانید. درعوض ، هر سی دقیقه یا هر ساعت استراحت کنید تا ذهن خود را پاک کنید و پاهای خود را خم کنید.

شروع به خوردن وعده های غذایی مغذی و متعادل کنید و هرگز یک وعده غذایی را پرش نکنید ، بنابراین دیرتر مجبور به پرخوری نخواهید شد. مهم نیست چقدر سر شما مشغول باشد ، حتما درست بخورید.

در آخر ، مرتباً ورزش کنید. بدن برای تحمل عوامل استرس زا در زندگی روزمره باید به بهترین شکل باشد. برای اینکه کار خود را به طور مؤثر انجام دهید ، باید هر روز در بهترین شرایط ممکن باشید.

همچنین ببینید

راهنمای شیردهی

در اکثر مناطق جهان ، شیردهی یک فرآیند طبیعی برای جستجوی فرزندآوری تلقی می شود …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *