رژیم وایکینگ چیست؟

آخرین "رژیم" در رسانه های اجتماعی رژیم وایکینگ است. طرفداران این رژیم ادعا می کنند شما می توانید با خوردن غذاهای "وایکینگ" یا غذاهای سنتی محبوب در اروپای شمالی محبوبیت خود را بهبود بخشید. مطالعات متعددی نشان داده اند که این رژیم حداقل در کوتاه مدت می تواند به شما در کاهش وزن و بهبود سلامتی شما کمک کند. با توجه به اینکه میزان چاقی در کشورهای اسکاندیناوی بسیار کمتر از ایالات متحده است نیز نشان می دهد که این رژیم می تواند مؤثر باشد.

همانطور که از نام آن پیداست ، این رژیم غذایی است که به غذاهای سنتی کشورهای اسکاندیناوی (نروژ ، دانمارک ، سوئد ، فنلاند و ایسلند) متمرکز شده است.

در سال 2004 ، تیمی از متخصصان تغذیه ، دانشمندان و سرآشپزها رژیم وایکینگ را تشکیل دادند. هدف این رژیم مبارزه با شیوع فزاینده چاقی و شیوه های کشاورزی ناپایدار در کشورهای اسکاندیناوی بود.

در مقایسه با رژیم های غربی ، این رژیم قند و چربی کمتری دارد و در عوض فیبر ، ماهی و غذاهای دریایی آن را دو برابر می کند.

چه بخوریم و چه چیزی نخوریم

رژیم وایکینگ بر مصرف منابع غذایی پایدار و محلی تأکید می کند ، به خصوص غذاهایی که علم تغذیه "شاخص" آنها را سالم می داند.

بیشتر بخورید: میوه ها ، انواع توت ها ، سبزیجات ، حبوبات ، سیب زمینی ، غلات سبوس دار ، آجیل ، دانه ها ، نان چاودار ، ماهی ، غذاهای دریایی ، لبنیات کم چرب ، گیاهان ، ادویه جات ترشی جات ، روغن کانولا (کلزا).
* مقداری بخورید: گوشت بازی ، تخم مرغ محلی ، پنیر و ماست.
کمتر بخورید: سایر گوشت های قرمز و چربی های حیوانات.
* نخورید: نوشیدنی های شیرین قند ، شکر اضافه شده به مواد غذایی ، گوشت های فرآوری شده ، مواد افزودنی غذایی و غذاهای آماده و سریع میل کنید.

رژیم وایکینگ بسیار مشابه رژیم مدیترانه ای است. این رژیم بیشتر از روغن زیتون خالص روی روغن کانولا تمرکز دارد و این بزرگترین تفاوت بین دو رژیم غذایی است.

همانطور که منتقدان رژیم به درستی اشاره کرده اند ، بسیاری از غذاهای رژیم وایکینگ ها در گذشته در کشورهای اسکاندیناوی به هیچ وجه مورد استفاده قرار نمی گرفت.

این غذاها مانند لبنیات کم چرب و روغن کلزا ، غذاهای مدرن هستند. جز شمال میوه ها به جز چند توت به خوبی رشد نمی کنند.

نتیجه

رژیم وایکینگ اصرار دارد که غذای سنتی اسکاندیناوی را بخورید. این رژیم بسیار شبیه به رژیم مدیترانه ای است و تمرکز زیادی روی گیاهان و غذاهای دریایی دارد.

رژیم وایکینگ و کاهش وزن

مطالعات متعددی تأثیر رژیم وایکینگ در کاهش وزن را بررسی کرده اند.

در مطالعه 147 مرد و زن دارای اضافه وزن ، افرادی که تحت رژیم وایکینگ قرار گرفتند 7.4 کیلوگرم از دست دادند ، در حالی که افراد تحت رژیم غذایی معمولی دانمارکی تنها 5.1 کیلوگرم از دست دادند.

این نتیجه بسیار چشمگیر است ، به خصوص که افراد مجبور نبودند در این رژیم کالری کمتری مصرف کنند. اما یک سال بعد ، یک مطالعه نشان داد که افرادی که رژیم وایکینگ دارند وزن قبلی خود را دوباره به دست آوردند.

در حقیقت ، این نتایج یکی از متداول ترین نتایج تحقیقات طولانی مدت در مورد کاهش وزن است. افراد در ابتدا وزن کم می کنند اما طی یک یا دو سال به وزن قبلی خود بر می گردند.

یک مطالعه دیگر تأثیر مثبت رژیم وایکینگ در کاهش وزن را نشان می دهد. در این مطالعه شش هفته ، افرادی که رژیم وایکینگ مصرف کرده اند 4٪ از وزن خود را از دست دادند. این بسیار بیشتر از وزنی است که افراد در رژیم غذایی استاندارد از دست داده اند.

نتیجه

حتی اگر مردم کالری کمتری مصرف نکنند ، به نظر می رسد رژیم وایکینگ در کاهش وزن در کوتاه مدت موثر است.

فواید رژیم وایکینگ برای سلامتی

خوردن سالم نه تنها به شما در کاهش وزن كمك می كند بلكه می تواند سلامت متابولیك شما را تا حد زیادی بهبود بخشد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را كاهش دهد. مطالعات متعددی تأثیر رژیم وایکینگ بر سلامتی را بررسی کرده اند.

فشار خون

یک مطالعه شش ماهه از شرکت کنندگان در اضافه وزن نشان داد که در مقایسه با افرادی که در یک رژیم غذایی منظم قرار دارند ، انقباض و فشار خون انبارداری شرکت کنندگان تحت رژیم وایکینگ به ترتیب 1.5 و 2.3 درجه پایین تر بود.

در یک مطالعه 12 هفته دیگر ، محققان دریافتند که رژیم غذایی وایکینگ باعث کاهش فشار خون و کلسترول بالا می شود.

کلسترول و تری گلیسیرید

اگرچه رژیم وایکینگ پر از غذاهای سالم قلب است ، اما اثرات آن بر کلسترول و تری گلیسیرید یکسان نیست. برخی تحقیقات ، اما همه آنها نشان نمی دهد که این رژیم باعث کاهش تری گلیسیریدها می شود ، اما تأثیر آن بر کلسترول LDL و HDL به حدی کم است که از نظر آماری قابل توجه نیست.

یک مطالعه دیگر حاکی از کاهش اندک نسبت LDL-c / HDL-c به نسبت Apo B / Apo A1 و همچنین کلسترول غیر HDL است که همگی عوامل بسیار خطرناک برای بیماری های قلبی هستند.

کنترل قند خون

به نظر نمی رسد رژیم وایکینگ تأثیر زیادی در کاهش قند خون داشته باشد ، اما محققان در مطالعه دیگری دریافتند که رژیم غذایی قند خون ناشتا را کمی کاهش می دهد.

التهاب

التهاب مزمن یک علامت اصلی بسیاری از بیماریهای خطرناک است. تحقیقات در مورد رابطه رژیم وایکینگ و التهاب حاکی از نتایج متناقض است. در یک مطالعه ، شاخص CRP التهاب در نتیجه این رژیم کاهش یافته است ، اما در مطالعات دیگر نتایج قابل توجهی مشاهده نشده است.

یک مطالعه دیگر نشان داد که رژیم وایکینگ میزان کاهش ژنهای مرتبط با التهاب را در بافت چربی کاهش می دهد.

نتیجه

به نظر می رسد رژیم وایکینگ برای کاهش فشار خون مفید است. تأثیر رژیم وایکینگ بر کلسترول ، تری گلیسیریدها ، سطح قند خون و شاخص های تورم ضعیف و متناقض است.

جنبه زیست محیطی رژیم وایکینگ

رژیم وایکینگ از نظر محیطی می تواند انتخاب خوبی باشد. این رژیم بر غذاهای محلی تولید شده با روش های کشاورزی پایدار متمرکز است. برخی از طرفداران رژیم غذایی همچنین به دیگران توصیه می کنند که غذاهای ارگانیک بخورند.

پیام اصلی

نتایج تحقیقات در مورد رژیم وایکینگ بسیار چشمگیر نیست. این رژیم کاهش وزن کوتاه مدت را کاهش می دهد و فشار خون و علائم تورم را کمی کاهش می دهد ، اما به نظر می رسد این نتایج ضعیف و متناقض است.

از این گذشته ، هر رژیم غذایی که روی غذاهای واقعی تمرکز دارد ، نه غذاهای ناسالم غربی ، بیشتر احتمال دارد که باعث کاهش وزن و بهبود سلامتی شود. این مسئله بارها و بارها در صدها مطالعه مختلف در مورد رژیم های مختلف تأیید شده است.

هیچ جادویی در غذای "اسکاندیناوی" یا "خوردن مانند وایکینگ" وجود ندارد. این رژیم موفقیت آمیز است زیرا به جای وعده های غذایی آماده از غذاهای کامل استفاده می کند. این.

همچنین ببینید

چرا کاهش وزن بدون ورزش آسان تر و موثرتر است؟

شما ممکن است تصمیم به کاهش وزن یا از دست دادن وزن بگیرید. در این …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *