خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » عوارض جانبی استرس در بارداری چیست؟

عوارض جانبی استرس در بارداری چیست؟

استرس همچنین بر رشد کودک بعد از تولد تأثیر می گذارد.

به گزارش آلاماتو ، به نقل از تبیان؛ استرس مکرر خطر ابتلا به مشکلات رفتاری یا مشکلات سلامت روان کودک را افزایش می دهد.

استرس و اسکیزوفرنی

محققان اخیراً دریافتند که استرس شدید مادر در دوران بارداری ممکن است باعث شود کودک در آینده دچار اسکیزوفرنی شود.

اسکیزوفرنی یک بیماری روانی است که در آن ذهن از بین می رود و درک انسان از واقعیت غیر طبیعی می شود.

زنانی که در سه ماهه اول بارداری یک عزیزش را از دست داده اند ، حدود 67 درصد بیشتر در معرض اسکیزوفرنی و اختلالات مشابه هستند. این مهم است که بدانید این ارتباط (یعنی رابطه بین گم شدن عزیزان و احتمال اسکیزوفرنی) در افرادی که سابقه بیماری روانی ندارند ، مشاهده شد.

محققان فکر می کنند که مواد شیمیایی آزاد شده از مغز مادر در پاسخ به استرس ، تأثیر مستقیمی بر روی مغز کودک در حال رشد (که در حال تحول است) است. این اثر ممکن است در اوایل بارداری بیشتر باشد وقتی که سد محافظ بین مادر و جنین هنوز کامل نشده باشد.

علاوه بر این ، خطر اسکیزوفرنی با سایر عوامل از جمله ژن ها ارتباط دارد.

استرس و سوء تغذیه

متأسفانه از هر 50 زن باردار یک نفر به دلیل استرس بارداری از اختلالات خوردن رنج می برد و وزن کم تولد و نوزاد نارس به دنیا می آورد.

اختلالات خوردن شامل بی اشتهایی عصبی است ، که در آن فرد به دلیل ترس از چاق شدن ، غذا نمی خورد ، و همچنین بولیمی (bulimia nervosa) که باعث می شود استفراغ بعد از خوردن غذا برای جلوگیری از چاق شدن ایجاد شود.

فقدان خواب کافی ، تغذیه نامناسب و غم و اندوه عوامل استرس زا هستند. بنابراین مراقب خواب و تغذیه خود باشید

استرس و دختر بچه

برخی تحقیقات نشان داده اند که استرس می تواند باعث شود دختر بچه داری شود. کودکانی که دچار استرس می شوند 5٪ بیشتر از مادران باردار که مضطرب هستند دارای فرزند دختر هستند.

از آنجا که کروموزوم پدری جنسیت جنین را تعیین می کند ، مقادیر بالای نوک پستان هورمون استرس ممکن است جنین برای پسر را در رحم کاشته و باعث سقط جنین شود.

استرس کودک و مشکلات رفتاری

کودک با مشکلات رفتاری که مضطرب و ترسو است ممکن است در دوران بارداری در معرض استرس مادر باشد.

اضطراب در اواخر بارداری با افزایش کورتیزول (هورمون استرس) در سن 10 سالگی همراه است. جالب است بدانید که کورتیزول خون جنین از 17 هفته حاملگی قابل اندازه گیری است.

کارشناسان معتقدند که مقادیر بالای کورتیزول از جفت عبور می کند. این هورمون به طور طبیعی به بدن کمک می کند تا در شرایط استرس زا به خوبی کنار بیاید. اما قرار گرفتن در معرض طولانی مدت می تواند منجر به افسردگی ، اضطراب و خستگی شدید شود.

كودكان زنانی كه در دوران بارداری دچار استرس شده اند به احتمال زیاد دارای مشکلات رفتاری و روانی مانند ADHD هستند. علاوه بر این ، کودکانی که در طول رشد در معرض مقادیر زیاد کورتیزول قرار دارند ، در سن 18 ماهگی کم هوش تر خواهند بود

استرس مادر و جنین

استرس می تواند بر همه سیستم های بدن مادر ، مانند سیستم ایمنی بدن ، دستگاه گوارش ، قلب ، کلیه ها و حتی خواب و استراحت او تأثیر بگذارد.

استرس می تواند با تأثیر آنزیم ها و تولید سموم و عبور آنها از جفت ، منجر به بروز مشکلات زیادی در جنین مانند مشکلات مغزی ، قلب ، کلیه و کلیه شود.

بعضی اوقات استرس شدید که منجر به بدبینی مادر می شود ، افسردگی و کسالت و حتی نگرش منفی نسبت به جنین در مادر و آسیب دیدن جنین جدی تر خواهد بود.

برخی از عوامل استرس زا شدید در بزرگسالی دیده می شوند. به گونه ای که این جنین ها در بزرگسالی غیر طبیعی و عصبی می شوند و اگر در بزرگسالی هوش و مشکلات روحی نداشته باشند ، مسائل عاطفی و عاطفی (افسردگی ، اضطراب ، پرخاشگری و …) را تجربه می کنند.

فرزندآوری بزرگترین تغییر زندگی شماست و برای مقابله با آن نیاز به حمایت خانواده و دوستان دارید.

راه های کاهش استرس در دوران بارداری

– شرکت در کلاس های دوران بارداری یکی از این روش ها است. این کلاس ها به زنان می آموزند که در مورد بارداری ، زایمان و سلامتی کودک و چگونگی یافتن راه هایی برای استراحت باید بدانند.

ورزش ، تمركز و تمركز آرامشي و تمرينات عميق تنفس نه تنها در كاهش استرس بارداري مؤثر است بلكه به زايمان آسان نيز كمك مي كند.

فقدان خواب کافی ، تغذیه نامناسب و غم و اندوه عوامل استرس زا هستند. بنابراین مراقب خواب و تغذیه خود باشید و کافئین زیادی مصرف نکنید.

– امیدوار باشید و نسبت به رویدادها نگرش مثبت داشته باشید.

فرزندان بزرگترین تغییر زندگی شما هستند و برای مقابله با آن به حمایت خانواده و دوستان نیاز دارید. بنابراین حتی قبل از تولد کودک ، از اطرافیان بخواهید که در مقابله با استرس کمک کنند.

از آنجا که شوهر پایه اصلی خانواده است ، بسیاری از خانم ها در صورت اعتماد و اطمینان به همسر خود می توانند تقریبا 70 تا 80 درصد استرس خود را از دست دهند.

– فکر نکنید که قبل از رسیدن کودک باید کارهای مختلفی را انجام دهید. تمیز کردن کل خانه و کار کردن تا حد مرگ به هیچ وجه برای آرام کردن ذهن شما مفید نیست. اول از همه ، شما باید به خوبی از خود مراقبت کنید. این باعث کاهش استرس و نگرانی های شما می شود.

– بگذارید همسرتان بداند که چه چیزی در ذهن شما اتفاق می افتد. اگر او بداند که چرا شما ناراحت هستید ، حتی اگر پاسخ این باشد "من نمی دانم" ، او & # 39؛ با هم صحبت کنید و وقت خود را در کنار هم گذرانید. این باعث می شود هر دو احساس اطمینان داشته باشید که هنوز عاشق آن هستید و این شما را به هم نزدیک می کند.

– برای خود و همسرتان وقت بگذارید. برای صرف شام یا ناهار بیرون بروید و با هم قدم بزنید. خرید با هم بسیار جالب و سرگرم کننده است.

– در مورد نگرانی های خود با همسرتان صحبت کنید و به او گوش دهید.

– اگر چیزی واقعاً شما را نگران کرده است ، از آن دور شوید و احساسات خود را بیان کنید.

مدیتیشن و یوگا در دوران بارداری برای تسکین ذهن و روح شما بسیار عالی است.

همچنین ببینید

خواص ژلاتین

ژلاتین ماده ای بی مزه و شفاف است که از ترکیبی از اجزای مختلف بدن …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *