خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان

تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان

اگر می خواهید در ماه رمضان رژیم غذایی سالم و اصولی داشته باشید ، با ما همراه باشید.

به گفته آلاماتو ، روزه گرفتن در ماه رمضان یکی از شاخصه های وحدت در بین مسلمانان در سراسر جهان است و برای حفظ سلامتی بسیار مفید است اما باید همیشه در نظر داشته باشیم که قدم زدن در مسیر سلامتی. این امر هنگامی حاصل می شود که روزه به درستی انجام شود. ماه رمضان فرصتی را برای افراد فراهم می کند تا عادات غذایی ناسالم خود را کنار بگذارند.

اگرچه هموطنان خود در ماه جاری از رژیم های بهداشتی به خوبی آگاه هستند ، اما آشنایی با برخی راهکارهای ساده می تواند این روند را تسهیل کرده و نتایج بهتری را به همراه آورد. ضمن تبریک ماه مبارک رمضان ، خلاصه ای از آنچه در این ماه و با روزه گرفتن در بدن اتفاق می افتد را برای شما فراهم آورده ایم تا بتوانید با دانستن آنها بهترین گزینه های سحر و افطار خود را انتخاب کنید.

همچنین می توانید به راحتی این ماه را سپری کرده و از تمام لحظه ها بدون از دست دادن هیچ یک از دو وعده غذایی نهایت استفاده را ببرید. با ما بمان:

هنگام ناشتا چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

در حقیقت ، آنچه در بدن در هنگام روزه داری اتفاق می افتد بستگی به طولانی شدن روزه دارد. بعد از 8 ساعت آخرین بار غذا خوردن ، غذای بدن شما به پایان می رسد.

در شرایط عادی ، از گلوکز بدن که در عضلات جمع می شود ، به عنوان منبع اصلی انرژی بدن استفاده می شود. هنگامی که شما روزه می گیرید ، ابتدا بدن از گلوکز ذخیره شده استفاده می کند تا مقدار انرژی مورد نیاز خود را تأمین کند. هنگامی که بدن و فروشگاه های گلوکز کاهش یافته ، گزینه بعدی که برای تولید انرژی استفاده می شود ، چربی بدن است.

وقتی چند روز یا چند هفته غذا نخورید ، بدن شما برای تولید انرژی شروع به تجزیه پروتئین می کند. این دقیقاً روندی است که با گرسنگی بیش از حد به آن اشاره می شود.

دکتر رازین معروفی ، مشاور دانشگاه آکسفورد ، گفت: "وقتی روزه خود را با افطار خاتمه دهید ، از احساس گرسنگی و از دست دادن پروتئین خودداری خواهید کرد."

روند تدریجی انتقال از مصرف گلوکز به چربی

در ماه رمضان ، بدن انرژی لازم را برای صرف صبحانه و وعده های افطاری دریافت می کند. همانطور که گفته شد بدن ابتدا از گلوکز و سپس چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می کند و با خوردن صبحانه و افطار از تجزیه و از بین رفتن پروتئین های بدن جلوگیری می کند. مصرف ذخایر چربی بدن باعث کاهش وزن می شود و سطح کلسترول خون را کاهش می دهد.

کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. بعد از چند روز ناشتا ، مقدار هورمون اندروفین در خون افزایش می یابد و سطح هوشیاری افزایش می یابد و منجر به عملکرد بهتر مغز می شود.

البته ، تعادل خوردن و مایعات هنگام روزه گرفتن بسیار مهم است. کلیه ها در نگهداری آب و نمک در بدن بسیار مؤثر هستند ، اما با عرق کردن این مقدار با تغییراتی همراه خواهد بود. نوشیدن آب به اندازه صبحانه و افطار باعث این کمبود خواهد شد. برای جلوگیری از ریزش و از بین رفتن ماهیچه و عضله در بدن ، باید در غذاهایی که می خورید ، کربوهیدرات کافی و مقداری چربی وجود داشته باشد.

همچنین بخوانید: بهترین روش برای کاهش وزن در ماه رمضان
چگونه می توانیم سریع در ماه رمضان سالم تر داشته باشیم؟

در حقیقت ، روند مصرف مواد غذایی در این ماه مشابه سایر ماههای سال است. این بدان معناست که تعادل بین کربوهیدرات ، چربی و پروتئین در این ماه باید به خوبی حفظ شود. اگر مراقب نحوه خوردن سحر و افطار نباشید ، وزن بیشتری پیدا خواهید کرد.

دکتر معروف توصیه می کند که برای این روند صحیح برنامه ریزی کنید ، در غیر این صورت سلامت خود را به خطر می اندازید و وزن کم می کنید. وی معتقد است پیام اصلی روزه ، خود کنترل است که باید در آخرین ساعات روز ادامه یابد.

هدف قرار دادن یک رژیم متعادل

در روند روزه داری باید دو وعده غذایی وجود داشته باشد که همانطور که می دانید "سحر" و "افطار" نامیده می شوند. دکتر معروف توصیه می کند که آنچه شما در این دو وعده غذایی می خواهید نباید زیاد با روند طبیعی رژیم شما متفاوت باشد. وعده های غذایی شما باید شامل مواد زیر باشد:

میوه ها و سبزیجات
سری نان ، صبحانه و سیب زمینی
گوشت ، ماهی و گزینه های دیگر
شیر و سایر لبنیات
غذاهای پر چربی و قند

سعی کنید مصرف قند خود را کاهش داده و آن را با دیگر منابع کربوهیدرات مفید مانند غلات کامل ، سیب زمینی ، سبزیجات ، میوه ، حبوبات و لبنیات کم چرب جایگزین کنید.

همچنین غذاهایی که سرشار از فیبر هستند ، مفیدتر و سالم تر هستند و در ایجاد احساس سلامتی نقش دارند. این مواد شامل موارد زیر است:

میوه
سبزیجات
لوبیا
غذاهای نشاسته ای (مخصوصاً غذاهای دارای غلات کامل)

علاوه بر این ، توصیه می شود از ترکیبات حاوی کافئین مانند چای ، قهوه و نوشیدنی های نوشابه خودداری شود. کافئین مدر است ، بنابراین با افزایش دفعات ادرار ، آب بدن را کاهش می دهد.

غذاهای سالم

دکتر معروف به شما توصیه می کند که یک رژیم غذایی سالم و متعادل بخورید که برای سایر روزها انرژی ایجاد می کند. وی معتقد است که خوردن غلات صبحانه ، به ویژه جو دوسر ، نان پیتا ، سالاد و نان تست می تواند انرژی مورد نیاز روز را تأمین کند زیرا این مواد به آرامی هضم می شوند. همچنین توصیه می شود در سحر از میوه یا آب مصرف کنید.

بسیاری از مسلمانان روزهای خود را با خرما بر اساس سنت های متداول ، که انرژی زیادی به همراه دارد ، می شکنند. آب میوه می تواند تأثیر مشابهی داشته باشد. در صبحانه مقادیر قابل توجهی آب بخورید. این کار باعث جلوگیری از کمبود آب و پرخوری در وعده غذایی افطار می شود. همچنین از خوردن غذاهای بزرگ و سنگین که بیشتر در مهمانی ها و جشن ها تهیه می شود ، خودداری کنید.

از غذاهایی که باید اجتناب شود
غذاهای سرخ شده مانند مرغ سرخ شده
غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی قند و روغن هستند
غذاهای بسیار چرب از جمله شیرینی های خامه ای
گزینه های بهتر
غذاهای پخته و آب پز
نانهای روغنی
گوشت یا مرغ پخته یا کبابی
شیرینی های خانگی سبک
پودینگ های شیر و کم قند
روشهای نادرست آشپزی
خیلی سرخ شده
سرخ کردن
روغن یا کره اضافی را به غذای پخته شده اضافه کنید
روش های آشپزی سالم
کباب کردن که کمی طعم غذا را تغییر می دهد
غذاهای کباب شده و جوشانده ، به خصوص برای مرغ و ماهی ، که طعم اصلی خود را حفظ می کند
هنگام پخت و پز از "مونوکسید کربن" خودداری کنید

مونوکسید کربن یک گاز سمی است که بو و مزه خاصی ندارد. وقتی استنشاق می کنید ، حالت کلی شما تغییر می کند و می تواند منجر به مرگ شود. هنگامی که غذا برای تعداد زیادی از افراد در گلدان های بزرگ پخته می شود ، در بعضی از خانه ها گاز "مونوکسید کربن" تولید می کند.

این امر به ویژه در صورت عدم تهویه مناسب صادق است. بنابراین هنگام پخت و پز برای تعداد زیادی از مردم در ماه مبارک رمضان ، از ظروف و گلدان های خیلی زیاد استفاده نکنید. همچنین توصیه می شود هنگام پخت و پز از کشیدن فویل روی گاز خودداری کنید.

همچنین ببینید

خواص ژلاتین

ژلاتین ماده ای بی مزه و شفاف است که از ترکیبی از اجزای مختلف بدن …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *