خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » عوارض کمبود خواب چیست؟

عوارض کمبود خواب چیست؟

احتمالاً می دانید کمبود خواب می تواند احساس بدی ایجاد کند ، اما شما احتمالاً نمی دانید چه آسیبی می تواند به زندگی جنسی ، حافظه ، صورت و حتی توانایی کاهش وزن شما وارد کند. در اینجا 10 اثر جدی و غافلگیرکننده از کمبود خواب آورده شده است:

خواب آلودگی می تواند منجر به بروز حوادث شود.

کمبود خواب عاملی برای بسیاری از بلایای بزرگ بوده است: حادثه هسته ای سال 1979 در جزیره سه مایل ، حادثه چرنوبیل و بسیاری دیگر. اما کمبود خواب نیز یکی از بزرگترین تهدیدات برای امنیت عمومی است.

خواب آلودگی در هنگام رانندگی ، واکنش شما را به همان اندازه مستی کاهش می دهد. محققان تخمین می زنند که علت 100000 تصادف رانندگی و 1.550 کشته بر اثر تصادفات در ایالات متحده خستگی است. این مشکل در افراد زیر 25 سال شایع تر است.

تحقیقات نشان می دهد خواب کم و خواب بی کیفیت نیز منجر به تصادفات در محل کار می شود. در یک مطالعه ، کارگرانی که در طول روز از خواب آلودگی شکایت کرده بودند ، به احتمال زیاد دچار حوادث ناشی از کار شده اند ، خصوصاً مواردی که حرکات تکراری را لازم داشتند. روزهای بیشتری نیز وجود دارد که به دلیل این اتفاقات مجبور به مرخصی بیمار شده اند.

همچنین بخوانید: مضرات عدم خوابیدن در شب

کمبود خواب باعث کاهش تمرکز شما می شود.

خواب نقش مهمی در تفکر و یادگیری دارد. کمبود خواب به روشهای مختلف به این فرایندهای شناختی آسیب می رساند. ابتدا حواس پرتی ها ، هوشیاری ، منطق و توانایی حل مشکل شما مختل می شود. همه اینها یادگیری را دشوارتر می کند.

دوم ، چرخه های مختلف خواب در طول شب در تحکیم خاطرات در ذهن نقش دارند. اگر خواب کافی ندارید ، نمی توانید آنچه را که در طول روز آموخته اید یا تجربه کرده اید به خاطر بیاورید.

کمبود خواب منجر به بسیاری از مشکلات جسمی جدی می شود.

اختلالات خواب و کمبود مزمن خواب می تواند مشکلات جدی زیر را برای شما در معرض خطر قرار دهد:

بیماری قلبی ، حمله قلبی ، نارسایی قلبی ، تپش قلب ، فشار خون بالا ، سکته مغزی و دیابت

محققان تخمین می زنند که 90٪ از افراد مبتلا به بی خوابی مشکل جدی سلامتی دیگری دارند.

کمبود خواب میل جنسی را مختل می کند.

کارشناسان خواب می گویند کمبود خواب در زنان و مردان منجر به کاهش میل جنسی می شود. کم آبی ، خواب آلودگی و فشار خون بالا برخی از عوامل دخیل هستند.

برای مردانی که دچار آپنه خواب هستند ، مشکلات تنفسی در هنگام خواب که در آن اختلال ایجاد می کنند نیز می تواند یکی دیگر از عوامل کاهش میل جنسی باشد.

یک مطالعه سال 2002 نشان داد که بسیاری از مردان مبتلا به آپنه خواب از نظر تستوسترون پایین هستند. در این مطالعه ، تقریبا نیمی از مردانی که از آپنه خواب شدید رنج می برند ، در طول خواب سطح تستوسترون بسیار پایینی تولید کرده اند.

خواب آلودگی افسرده کننده است.

کمبود خواب و اختلالات خواب می تواند با گذشت زمان منجر به علائم افسردگی شود. یک مطالعه در سال 2005 در ایالات متحده نشان داد افرادی که به افسردگی یا اضطراب مبتلا شده اند کمتر از شش ساعت در روز می خوابند.

شایعترین اختلال خواب ، که بی خوابی است ، ارتباط مستقیمی با افسردگی دارد. در یک مطالعه در سال 2007 بر روی 10،000 نفر ، مبتلایان به بی خوابی پنج برابر بیشتر از سایرین دچار افسردگی شدند. در حقیقت ، بی خوابی معمولاً یکی از اولین علائم افسردگی است.

بی خوابی و افسردگی یکدیگر را تقویت می کنند. به این ترتیب ، کمبود خواب باعث افزایش علائم افسردگی می شود و خوابیدن افسردگی را سخت تر می کند. درمان مشکلات خواب همچنین می تواند به بهبود افسردگی و علائم آن کمک کند و بالعکس.

کمبود خواب باعث پیری پوست شما می شود.

شما احتمالاً بعد از چند روز بی خوابی و چشمان پف کرده ، دایره های تیره ای زیر چشم خود داشته اید. اما نشان داده شده است که کمبود خواب مزمن باعث ایجاد چین و چروک روی پوست و تیرگی و گود شدن زیر چشم می شود.

وقتی خواب کافی ندارید ، بدن شما هورمون استرس بیشتری ، کورتیزول را ترشح می کند. کورتیزول در صورت تولید بیش از حد ، کلاژن را در پوست تجزیه می کند ، این پروتئینی است که پوست را تمیز می کند و خاصیت ارتجاعی آن را حفظ می کند.

کمبود خواب باعث می شود بدن مقادیر کمی هورمون رشد را ترشح کند. این هورمون رشد در سنین جوانی را تقویت می کند و به افزایش توده عضلانی ، ضخیم شدن پوست و تقویت استخوان ها در سن بالا کمک می کند. هورمون رشد در هنگام خواب عمیق در بدن تولید می شود.

کمبود خواب باعث می شود کار را فراموش کنید.

آیا می خواهید حافظه خود را قوی نگه دارید؟ بنابراین به اندازه کافی بخوابید.

در سال 2009 دانشمندان و محققان آمریکایی و فرانسوی دریافتند که حوادث در مغز به نام "امواج تیز" مسئول قدرت مغز است. همچنین اطلاعاتی را از هیپوکامپ به نئوکورتکس مغز ، که در آن حافظه بلند مدت ذخیره می شود ، می فرستد. این امواج معمولاً در عمیق ترین سطح خواب رخ می دهد.

کمبود خواب منجر به افزایش وزن می شود.

وقتی وزن کم می شود ، مهم نیست چقدر بخوابید. کمبود خواب با افزایش اشتها و گرسنگی همراه است و در نتیجه چاقی ایجاد می شود. طبق یک مطالعه 2004 ، افرادی که کمتر از شش ساعت در روز می خوابند ، 30 درصد بیشتر از افرادی که هفت تا نه ساعت می خوابند چاق هستند.

تحقیقات جدید در مورد رابطه خواب و پپتیدهای تنظیم کننده اشتها در حال انجام است. آنزیم گرلین گرسنگی را تحریک می کند و لپتین یک پیام سیری را به مغز می فرستد و اشتها را سرکوب می کند. کمبود خواب با کاهش لپتین و افزایش گرلین در بدن همراه است.

کمبود خواب خطر مرگ را افزایش می دهد.

در یک مطالعه بریتانیایی ، محققان به بررسی تأثیر الگوهای خواب بر مرگ بیش از 10 هزار کارمند دولت انگلیس در طی بیش از دو دهه پرداختند.

این مطالعه ، که در سال 2007 منتشر شد ، نشان داد افرادی که الگوهای خواب خود را از هشت به پنج ساعت یا کمتر کاهش می دهند ، خطر مرگ را به هر دلیل افزایش داده اند. به ویژه ، عدم خواب خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را دو چندان می کند.

کمبود خواب بر قضاوت شما تأثیر می گذارد ، خصوصاً در مورد خواب!

کمبود خواب می تواند در تفسیر شما از وقایع مختلف تأثیر بگذارد. این توانایی شما در تصمیم گیری درست را از بین می برد و ارزیابی موقعیت های مختلف و تصمیم گیری عاقلانه درباره آنها را برای شما دشوار می کند.

افراد مبتلا به کمبود خواب معمولاً در ارزیابی آنچه که واقعاً کمبود خواب است ، قضاوت درستی ندارند. در دنیای پر سرعت امروز ، بسیاری از افراد به دلیل برنامه شلوغ خود از کمبود خواب رنج می برند. اما کارشناسان معتقدند اگر فکر می کنید با خواب کمتری می توانید خوب کار کنید ، اشتباه می کنید. و اگر شغل شما چیزی است که در ارزیابی سطح عملکرد شما بسیار مهم است ، این یک اشتباه بسیار بزرگ است.

تحقیقات نشان می دهد ، افرادی که به جای هفت یا هشت ساعت شبانه روز شش ساعت می خوابند احساس می کنند که به مرور زمان به کمبود خواب عادت کرده اند ، اما اگر به تست هایی برای هوشیاری و عملکرد ذهنی نگاه کنید ، می بینید که & # 39؛ به تدریج رو به کاهش است.

همچنین ببینید

7 راه آسان برای خوردن صبحانه کم کربوهیدرات

7 راه آسان برای خوردن صبحانه کم کربوهیدرات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *