خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » خواص و مضرات سبزیجات یخ زده

خواص و مضرات سبزیجات یخ زده

بعضی از سبزیجات ممکن است در تمام فصول یافت نشود یا یافتن آن دشوار است ، بنابراین انجماد سبزیجات یک اتفاق رایج است ، اما سبزیجات یخ زده نیستند؟

همه می دانند که بعضی اوقات سبزیجات منجمد بسیار آسان است.

سبزیجات برای پخت و پز منجمد شده ، نیازی به تهیه ندارد و بعید است در هنگام خرد شدن انگشت شما را آزار دهد. اما وقتی صحبت از تغذیه سالم می شود ، این همه کار ساده ای نیست. به همین دلیل ، تصمیم گرفتیم کمی عمیق تر به این موضوع بپردازیم و دریابیم که بهترین راه برای استفاده از فواید سبزیجات چیست.

گفته می شود سبزیجات سالم و غیر فرآوری شده مفیدترین نوع سبزیجات هستند اما برای همه انواع سبزیجات وجود ندارد.

یک مطالعه نشان داده است که اسفناج خام و تازه دارای بالاترین سطح لوتئین است ، یک کاروتنوئید است که می تواند از تخریب لکه های زرد یا دژنراسیون ماکولا و مشکلات چشم جلوگیری کند.

غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین B و C هستند باید تازه مصرف شوند زیرا محلول در آب هستند ، به این معنی که ممکن است هنگام پخت و پز دفع شوند.

اما کیفیت سبزیجات تازه در مقابل سبزیجات خام بسته به نوع سبزیجات متفاوت است. سبزیجات خانواده کلم مانند کلم سفید ، جوانه بروکسل و گل کلم باید تازه و نه منجمد خورده شوند زیرا این مواد حاوی فیتوشیمیایی ها و آنتی اکسیدان های بیشتری بر اساس تحقیقات سرطان هستند.

اما این بدان معنی نیست که تولید تازه از از بین رفتن مواد مغذی در امان است و راهی که سبزیجات از مزرعه به آن می رود ، می تواند دلیل آن باشد. تازه بودن گوجه فرنگی رسیده یا توت فرنگی از زمان ورود به فروشگاه محاسبه نمی شود بلکه از زمان برداشت آن محاسبه می شود.

هنگامی که یک میوه یا سبزی برداشت می شود ، گرما و آب از دست می رود ، که این امر بر کیفیت غذایی آن تأثیر می گذارد. محصولات جدید ممکن است با طی مراحل مختلف پاشش ، حمل و نقل و ماندن در فروشگاه ، نیمی از مواد مغذی خود را از دست داده باشند.

خوشبختانه برای کسانی که به خرید محصولات منجمد از فروشگاه عادت دارند ، تحقیقات نشان می دهد که سبزیجات یخ زده به همان اندازه مواد مغذی سبزیجات تازه دارند. میوه ها و سبزیجات تازه پس از برداشت محصول آنزیمی (تریپسین و کیموتریپسین) تولید می کنند که رنگ ، طعم و مواد مغذی خود را از دست می دهند.

اما با غیرفعال کردن این آنزیم ها – که می توانند یخ زده شوند- می توان این واکنش را متوقف کرد و این باعث می شود سبزیجات منجمد بیشتر دارای مواد مغذی بیشتری باشند.

غذاهایی که بهترین مواد منجمد را دارند ، آنهایی هستند که حاوی مواد مغذی محلول در چربی مانند ویتامین A ، کاروتنوئیدها و ویتامین E هستند زیرا در فرآوری و ذخیره محصول ثبات بیشتری دارند.

با این حال ، شما باید در تهیه آنها دقت کنید: تحقیقات نشان می دهد که یخ زدن سبزیجات قبل از پخت و پز می تواند باعث از بین رفتن ویتامین C در نخود ، اسفناج و نخود سبز شود.

مسئله دیگر این است که آیا سبزیجات پخته شده از ارزش غذایی کمتری برخوردار هستند یا خیر. برخی تحقیقات نشان می دهد که پخت سبزیجات با رنگ روشن (مانند گوجه فرنگی و هویج) می تواند مواد مغذی لازم (خصوصاً کاروتنوئیدها) را از بین ببرد. اما تحقیقات دیگر نشان می دهد که کیفیت غذایی سبزیجات پخته شده کاملاً به نوع پخت و پز آنها بستگی دارد.

حتی تصور می شود که پخت و پز مواد مغذی را از بین می برد ، جوشاندن یا بخارپز کردن برخی از سبزیجات (مانند کلم بروکلی و هویج) حتی می تواند سطح آنتی اکسیدان ها و فیتوشیمیایی مانند کاروتنوئیدها و پلی فنول ها را افزایش دهد. با این حال ، روش هایی مانند سرخ کردن مواد مغذی ضروری مانند پروتئین ، کلروفیل و ویتامین C موجود در کلم بروکلی از بین می رود.

آیا می خواهید بدانید بهترین راه برای پخت سبزیجات برای به دست آوردن بالاترین سطح مواد مغذی در آنها چیست؟ به سادگی دما را کاهش دهید ، زمان پخت و پز را افزایش داده و مقدار آب مورد استفاده خود را برای پختن سبزیجات حاوی ویتامین های B و C محدود کنید (به خاطر داشته باشید که ویتامین های محلول در آب در حضور H2O به سرعت کاهش می یابد).

ما برای کسانی که از مایکروویو استفاده می کنند خبرهای خوبی داریم: تحقیقات نشان می دهد که مایکروویوها روی کیفیت غذایی میوه و سبزیجات تأثیر نمی گذارد!

هنگام تهیه و نگهداری سبزیجات ، حتماً:

– غذاهای پر ویتامین B و C باید تازه مصرف شوند زیرا محلول در آب هستند به این معنی که در طی پردازش از بین می روند. Capsicum ، مرکبات ، کلم و انواع توت ها برخی از این میوه ها و سبزیجات هستند.

تحقیقات نشان می دهد که سبزیجات منجمد حاوی همان سبزیجات تازه و ویتامین های مغذی هستند.

غذاهایی که بهترین مواد منجمد هستند ، آنهایی هستند که حاوی مقادیر زیادی ویتامینهای محلول در چربی مانند ویتامین A ، کاروتنوئیدها و ویتامین E هستند زیرا در فرآوری مواد غذایی پایدارتر هستند (مانند انجماد). هویج ، سبزیجات برگ دار و کلم بروکلی از جمله سبزیجات هستند.

جوشانده و بخارپز کردن برخی سبزیجات (مانند کلم بروکلی و هویج) باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان ها و فیتوشیمیایی مانند کاروتنوئیدها و پلی فنول ها می شود.

– بهترین روش برای پخت سبزیجات ، کم کردن مواد مغذی ، افزایش دما و محدود کردن مقدار آب مصرفی برای پخت و پز است.

میوه ها و سبزیجات که به بهترین وجه در یخچال نگهداری می شوند
ذرت
کلم بروکلی
لوبیا سبز
گل کلم
جوانه بروکسل
اسفناج
اسکواش
هویج
نخود فرنگی
هلو
انبه
توت فرنگی

همچنین ببینید

فواید آب برای پوست

فواید آب برای پوست بسیار عالی است ، طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان این …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *