خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » موز چاق کننده است یا لاغر کننده؟

موز چاق کننده است یا لاغر کننده؟

موز میوه خوشمزه ای است که به دلیل ثبات قیمت در سال های اخیر بیشتر در سبد میوه ما بوده است. بسیاری از افرادی که رژیم لاغری دارند در خوردن موز تردید دارند زیرا از تاثیرات دقیق موز بر وزن مطلع نیستند.

اغلب به افرادی که می خواهند سلامت خود را بهبود بخشند توصیه می شود که میوه و سبزیجات بیشتری بخورند. با این حال ، برخی از مردم نگران هستند که میوه های پر قند مانند موز می توانند چاق کننده باشند. بنابراین در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که آیا موز باعث افزایش وزن شما می شود یا برعکس باعث کاهش وزن شما می شود.

حقایق تغذیه ای درباره موز

موز سرشار از بسیاری از مواد مغذی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. آنها حاوی مقدار زیادی فیبر ، کربوهیدرات و برخی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند.

یک موز متوسط ​​حاوی موارد زیر است:

پتاسیم: 12٪ مقدار توصیه شده روزانه (RDI) ویتامین B 6: 20٪ RDI ویتامین C: 17٪ RDI منیزیم: 8٪ RDI مس: 5٪ RDI منگنز: 15٪ RDI فیبر: 3.1 گرم

یک موز متوسط ​​حدود 105 کالری دارد که 90 درصد آن کربوهیدرات است. بیشتر کربوهیدرات های موجود در موز رسیده قند (ساکارز ، گلوکز و فروکتوز) هستند. از طرف دیگر موز دارای پروتئین و چربی کمی است. موز همچنین دارای تعدادی ترکیبات گیاهی مفید و آنتی اکسیدان ها از جمله دوپامین و کاتچین است.

کلمه آخر: موز حاوی کربوهیدرات ، فیبر ، برخی مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان ها است. یک موز متوسط ​​دارای 105 کالری است.

موز سرشار از فیبر است اما کالری کمی دارد

موز سرشار از فیبر است. یک موز متوسط ​​با تنها 105 کالری ، حدود 12 درصد از مقدار توصیه شده فیبر روزانه شما را تامین می کند. فیبر برای حرکات منظم روده ضروری است و نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش دارد. خوردن مقدار زیادی فیبر با کاهش خطر بیماری های قلبی ، دیورتیکولیت و برخی از سرطان ها مرتبط است. اما مصرف فیبر کافی نیز با کاهش وزن ارتباط دارد!

در یک مطالعه رژیم غذایی 252 زن در یک دوره 20 ماهه اندازه گیری شد و مشخص شد که به ازای هر گرم فیبر اضافی که در روز مصرف می کنند ، وزن بدن آنها حدود 0.25 کیلوگرم کمتر است. تصور می شود که این اثر به این دلیل است که فیبر باعث می شود احساس سیری طولانی تری داشته باشید ، که ممکن است به شما کمک کند کالری کمتری در طولانی مدت بسوزانید.

نتیجه: موز منبع خوبی از فیبر است. مصرف زیاد فیبر با کاهش وزن و تعدادی دیگر از مزایای سلامتی مرتبط است.

هرچه موز سبزتر باشد ، نشاسته مقاوم تر است

نوع کربوهیدرات موجود در موز بستگی به میزان رسیدن موز دارد. موز سبز و نارس دارای مقدار زیادی نشاسته مقاوم است ، در حالی که موزهای زرد و رسیده دارای قند زیاد هستند. نشاسته های مقاوم زنجیره های بلند گلوکز (نشاسته) هستند که در برابر هضم مقاوم هستند. آنها مانند فیبرهای محلول در بدن عمل می کنند و مزایای بالقوه زیادی برای سلامتی از جمله کاهش وزن و کاهش سطح قند خون دارند.

نشاسته مقاوم همچنین می تواند جذب قند را از غذاها کند کند. این امر سطح قند خون شما را ثابت نگه می دارد و به شما کمک می کند احساس سیری کنید. علاوه بر این ، نشاسته مقاوم ممکن است چربی سوزی را افزایش دهد.

کلمه آخر: موز سبز (نارس) حاوی نشاسته مقاوم است که با کاهش وزن و کاهش سطح قند خون ارتباط دارد.

موز دارای شاخص گلیسمی پایینی است ، اما بستگی به بلوغ آنها دارد

شاخص قند خون (GL) نشان می دهد که چقدر غذا سطح قند خون را افزایش می دهد. اگر GL یک غذا کمتر از 55 باشد ، غذایی با GL پایین محسوب می شود. GL به طور متوسط ​​بین 56 تا 69 است ، در حالی که عدد بالای 70 زیاد است.

غذاهایی که سرشار از قندهای ساده هستند به سرعت جذب می شوند و محتوای GL بالایی دارند زیرا باعث افزایش بیشتر قند خون می شوند. خوردن مقدار زیادی غذاهای دارای GL بالا با افزایش وزن ، افزایش خطر چاقی ، دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی و سکته همراه است.

غذاهایی با جذب کربوهیدرات کم GL کمتری دارند و سطح قند خون شما را ثابت نگه می دارند. از آنجا که موز 90 درصد کربوهیدرات دارد ، گاهی اوقات میوه هایی با قند بالا محسوب می شوند که می توانند قند خون شما را بالا ببرند.

اما تعداد GL موزها بسته به میزان رسیده بودن آنها از 42 تا 62 متغیر است. این باعث می شود که آنها از نظر شاخص قند خون در محدوده کم تا متوسط ​​باشند. موز رسیده دارای GL بالاتری نسبت به موز سبز است. با رسیدن موز ، میزان قند آنها افزایش می یابد ، که به نوبه خود بر سطح قند خون شما تأثیر می گذارد. به طور کلی به نظر می رسد موز قند خود را به آرامی آزاد می کند.

یک مطالعه جدید بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با کلسترول بالا را مورد بررسی قرار داد. آنها به مدت 4 هفته 255 گرم موز به صبحانه خود اضافه کردند که سطح قند خون و کلسترول ناشتا را به میزان قابل توجهی کاهش می داد! غذاهای کم GL مانند موز ممکن است به شما کمک کند احساس سیری کنید و سطح قند خون خود را ثابت نگه دارید. این می تواند به مرور زمان منجر به کاهش وزن شود.

کلمه آخر: موز دارای شاخص قند خون پایین تا متوسط ​​است. میزان قند و اثرات قند خون آنها با بلوغ افزایش می یابد.

موز سیر کننده است ، اما نه به اندازه برخی میوه های دیگر

در اینجا یک قانون طلایی وجود دارد: پر کردن شکم با میان وعده های کم کالری و فیبر بالا می تواند به کاهش وزن و حفظ وزن شما کمک کند. این غذاها به شما کمک می کند از احساس گرسنگی و پرخوری بعد از آن جلوگیری کنید ، بدون اینکه کالری اضافی زیادی به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

در واقع ، موز می تواند به شما کمک کند بسیار بهتر از سایر میان وعده های پر کالری سیر بمانید. با این حال ، آنها به اندازه برخی میوه های دیگر پر کننده نیستند. به عنوان مثال ، سیب و پرتقال بیشتر از موز کالری اشباع شده اند.

نتیجه: موز یک غذای سیر کننده است. با این حال ، آنها به اندازه سیب و پرتقال شما را راضی نمی کنند.

چاق کننده یا لاغر کننده؟

شکی نیست که موز سالم و مغذی است. آنها همچنین سرشار از فیبر هستند ، اما کالری کمی دارند. قند خون اکثر موزها پایین تا متوسط ​​است و نباید در مقایسه با سایر غذاهای دارای کربوهیدرات بالا باعث افزایش قند خون شود.

اگرچه هیچ تحقیقی وجود ندارد که به طور مستقیم تأثیر موز بر وزن را مورد بررسی قرار دهد ، اما موز مطمئناً دارای خواص متعددی است که باید آنها را به یک غذای مفید برای کاهش وزن تبدیل کند.

اگر سعی می کنید وزن خود را کاهش دهید ، خوردن موز به عنوان بخشی از رژیم متعادل بر اساس غذای واقعی قطعاً مشکلی ندارد.

همچنین بخوانید: طرز تهیه شیر موز خوشمزه

از سراسر وب

انتخاب مقصد از شما و رزور لحظه ای و فوری و قیمت های خوب برای خرید بلیط هواپیما از ما.. برای انتخاب یک سفر آرام و امن کلیک کنید.

اگر به دنبال یک سفر ایمن و با کیفیت هستید؛ و دوست دارید درباره تورهای داخلی و خارجی اطلاعاتی بدست آورید یا هتل و بلیط هواپیما رزرو کنید با ما همراه باشید. تور اسکنر ارایه دهنده بهترین پیشنهادها در این زمینه می باشد.

برای خرید اینترنتی فرش فانتزی و دیدن بهترین مدل ها و با کیفیت ترین کارها، تخفیف ها و قیمت های دیجی فرش را ببینید.

به روزترین مدل های آرایش صورت و تازه ترین محصولات آرایشی 2021 را در سایت گل انار ببینید.

انتخاب قالب پست اینستاگرام راهکارهایی برای بهتر و بیشتر دیده شدن پست ها و استوری ها و همچنین زیباسازی و جذب مشتریان در کسب و کار هستند.

خرید آنلاین کتاب با بهترین قیمت ها از نویسندگان و مترجمان بزرگ ایران و جهان؛ برای دیدن تخفیف ها از سایت ما دیدن فرمایید.

برای دیدن بهترین و به روزترین فیلم ها  و دانلود سریال ها و فیلم های خارجی کلیک کنید.

برای آشنایی با نکات همسرداری برای خانم ها و آموزش هایی برای زندگی و روابط بهتر با ما همراه باشید.

چگونه پیج اینستاگرام خود را بازیابی کنیم؟ بازگردانی پیج اینستاگرام بصورت تخصصی و با نرم افزارهای کاربردی و روشهای تضمینی و بدون آسیب.

لیست غذاهای ایرانی و فوت و فن ها و آموزش های دقیق آنها را بصورت رایگان دریافت کنید و یاد بگیرید. با آشپزهای حرفه ای همراه شوید.

آشپزی را به آسانی یاد بگیرید؛ برای دیدن بهترین آموزش آشپزی و پخت غذاهای ایرانی و خارجی و انواع کیک و شیرینی کلیک کنید.

تازه ترین کتاب ها در همه زمینه ها را با قمیت مناسب در فروشگاه کتاب ابوعطا ببینید؛ پاتوق دوستداران کتاب و کتابخوانی

اگر دوست دارید به همسرتان هدیه بدهید برای خرید ساعت مچی زنانه ، خرازی واچ بهترین است

اگر وقت کافی برای طراحی گرافیکی ندارید با هزینه ای اندک بهترین پروژه آماده را داشته باشید

آشنایی با انواع مدل مختلف کیک ؛ تزیین و آماده سازی شیرینی های خوشمزه خانگی

بهترین قیمت تاب ریلکسی در ایران ؛ برای یک آخر هفته ی خوب در کنار خانواده

با کمترین هزینه یک کتابخانه شخصی داشته باشید و از مطالعه لذت ببرید

با استفاده از یک طرح توجیهی خوب ، می توانید یک کسب و کار خوب داشته باشید

همین حالا بی حالی و خستگی های اول صبح را با درمان کردن بی خوابی از بین ببرید

شماره سازندگان ساختمان در ایران در سال 1400 + پروژه های در دست ساخت

ساعت با قیمت خوب میخواهید؟ ساعت هوشمند شیائومی وارد بازار شد

بهترین کولر گازی برای شرایط سخت آب و هوایی کولر گری مدل S4 MATIC-J24H1 است

با گارانتی موزر خیالتان از بابت اورجینال بودن ماشین اصلاح راحت است

قیمت خانه در ترکیه کاهش یافت ، دریافت قیمت روز خرید ملک در ترکیه ؛ ترک گشت

همچنین ببینید

11 توصیه دندانپزشکی در کرونا

انجمن دندانپزشکی بریتانیا تخمین می زند که از زمان شروع بیماری عروق کرونر قلب، 19 …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *