خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » مقدمه ای بر سندرم بینایی رایانه ای یا CVS

مقدمه ای بر سندرم بینایی رایانه ای یا CVS

سندرم بینایی رایانه ای اصطلاحی است که برای تمام مشکلاتی که به دلیل استفاده طولانی مدت از رایانه برای چشم بوجود می آیند استفاده می شود. این سندرم به فشار دیجیتال نیز معروف است. محققان تخمین می زنند که حدود 50 تا 90 درصد افرادی که برای مدت طولانی روی کامپیوتر کار می کنند از آن رنج می برند. این بزرگسالان فقط تحت تأثیر این عارضه نیستند ، بلکه کودکانی که مدت طولانی به کامپیوتر و رایانه لوحی خود خیره می شوند نیز در معرض این مشکل قرار می گیرند ، خصوصاً اگر نور و نحوه قرارگیری آنها در مقابل رایانه و تبلت باشد در شرایط ایده آل نیست برای کمک به کاهش خستگی چشم ، پس از 20 دقیقه خیره شدن به مانیتور ، باید حدود 20 ثانیه به یک جسم در 20 فوت دورتر نگاه کنید.

کامپیوتر چگونه بر بینایی تأثیر می گذارد؟

سندرم بینایی با کمک رایانه (CVS) چیزی مانند سندرم تونل کارپ و سایر آسیب های حرکتی (تکراری) است که اکثر افراد در هنگام کار تجربه می کنند. سندرم بینایی ناشی از رایانه توسط حرکات مکرر چشم در یک جهت برای مدت طولانی ایجاد می شود. وقتی دائماً به رایانه نگاه می کنید ، چشمان شما مجبور به تمرکز مداوم می شوند و این تمرکز مرتباً تکرار می شود. چشم ها دائماً چپ و راست و این طرف و آن طرف نگاه می کنند. آنها بین مانیتور و آنچه شما باید بخوانید گردش می کنند. همچنین ، چشمان شما به طور مداوم به تصویر روی صفحه واکنش نشان می دهند. اگرچه این موارد ساده به نظر می رسند ، اما این عضلات چشم هستند که باید سخت کار کنند.

علائم سندرم بینایی رایانه چیست؟

عکس از یک تاجر جوان که در اواخر شب در محل کار خود دچار استرس شده است

شایعترین علائم سندرم بینایی رایانه یا فشار چشم دیجیتال عبارتند از:

سردرد
تاری دید
خستگی چشم
درد در گردن و شانه ها
خستگی چشم
این علائم ممکن است به دلیل موارد زیر رخ دهد:

نور کم
مشکلات بینایی اصلاح نشده
وضعیت بد بدن روی صندلی
فاصله نامناسب چشم از مانیتور
تابش خیره کننده یا روشنایی بیش از حد مانیتور
ترکیبی از عوامل فوق

حتی افرادی که از عینک یا لنز استفاده می کنند ممکن است نگاه کردن به مانیتور از مسافت های خاص مضر باشد. برخی از عینک های افرا سر خود را در زاویه بدی قرار می دهند تا به مانیتور نگاه کنند زیرا عینک آنها برای مشاهده مانیتور طراحی نشده است. از آنجا که آنها برای مشاهده دقیق تر به سمت مانیتور خم می شوند ، بدن آنها می تواند باعث اسپاسم عضلانی و درد گردن یا شانه و کمر شود.

در بیشتر موارد ، CVS به دلیل فشار بینایی لازم برای دیدن اشیا روی صفحه های دیجیتال ایجاد می شود. این فشار فراتر از توانایی چشم است. کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند کسانی هستند که به طور مداوم و دو ساعت یا بیشتر در روز با رایانه یا تلفن های هوشمند کار می کنند. شدت این علائم اغلب به توانایی های بینایی فرد و مدت زمانی که برای تماشای مانیتور می گذرد و مشکلات بینایی اصلاح نشده ناشی از دوربین و آستیگماتیسم ، به دلیل عدم تمرکز کافی یا عدم توانایی هماهنگی و تغییر چشم بستگی دارد. به دلیل افزایش سن نشانه های چشمی و چشم می تواند در هنگام استفاده از رایانه یا دستگاه های دارای صفحه نمایش مثر باشد. بسیاری از علائمی که کارگران هنگام استفاده بیش از حد از صفحه مانیتور تجربه می کنند پس از مدتی توقف کامپیوتر ، فروکش می کند.

با این حال ، برخی از افراد حتی پس از توقف کار نیز ممکن است کاهش توانایی بینایی مانند تاری دید را تجربه کنند. در صورت عدم کنترل ، گمراه شده و راه درست را گم می کنند. پیشگیری و کاهش مشکلات بینایی مربوط به سندرم بینایی رایانه یا فشار دیجیتالی شامل موارد زیر است:

میزان روشنایی و تابش نور را به مانیتور کنترل کنید
اطمینان حاصل کنید که مشکلات بینایی به درستی اصلاح شده است
هنگام مشاهده صفحه ، موقعیت بدن را تغییر دهید
فاصله مناسبی بین چشم و صفحه ایجاد کنید
کامپیوتر چگونه بر بینایی تأثیر می گذارد؟

چگونه سندرم بینایی ناشی از رایانه تشخیص داده می شود؟

یک پزشک متخصص می تواند چشمان شما را معاینه کند تا تشخیص دهد آیا به سندرم بینایی رایانه مبتلا هستید یا خیر. پزشک شما ممکن است از شما در مورد علائم و مدت زمانی که هر روز پشت کامپیوتر می نشینید برای تشخیص دقیق تر از شما سال کند. پس از تشخیص این اختلال ، پزشک از شما می خواهد تغییرات ساده ای در نحوه کار خود ایجاد کنید.

سابقه بیمار برای درک دلایل علائمی که بیمار تجربه می کند و کشف بیماری های زمینه ای ، داروها یا عوامل محیطی که ممکن است علائم مرتبط با استفاده از رایانه را تشدید کند.
آمادگی بصری را اندازه بگیرید ، زیرا ممکن است توانایی بینایی تحت تأثیر قرار گیرد.
برای جبران عیوب انکساری (نزدیک بینی ، نزدیک بینی ، آستیگماتیسم) نمره عینک و لنز را تعیین کنید.
چگونگی تمرکز و حرکت چشم ها و همکاری با یکدیگر را امتحان کنید.
چگونه سندرم بینایی ناشی از رایانه تشخیص داده می شود؟

سندرم بینایی رایانه چگونه درمان می شود؟

پس از تشخیص این سندرم باید مرتباً به متخصص مراجعه کرده و تحت نظر باشید تا بینایی شما بیشتر آسیب نبیند. بسته به نیاز شما ، پزشک ممکن است لنزهای تماسی یا عینک تجویز کند. هنگام کار با رایانه ممکن است از شما خواسته شود از عینک استفاده کنید. همچنین ممکن است لازم باشد شما یک لنز دو کانونی یا رنگی (با مقداری رنگ شفاف در مواد جاسازی شده) داشته باشید. تغییرات ساده ای که می تواند به درمان این سندرم هنگام کار با رایانه کمک کند شامل موارد زیر است:

چراغ هایی را که هنگام کار به صفحه مانیتور می تابند تغییر دهید و اگر نور از پنجره مستقیماً به مانیتور شما می تابد ، موقعیت مانیتور خود را تغییر دهید.
نور مانیتور خود را تا آنجا که ممکن است خاموش کنید.
میز کار خود را طوری تنظیم کنید که صفحه مانیتور کمی زیر چشم و در فاصله مورد نیاز از چشم باشد.
هر 20 دقیقه بلند شوید و به مدت 20 ثانیه به چیزی که بیست قدم از شما فاصله دارد خیره شوید (قوانین 20 ، 20 ، 20)
اندازه قلم را تغییر دهید تا مجبور نشوید به چشمان خود فشار وارد کنید.
رعایت تمام نکات بالا و تغییرات ساده می تواند در طولانی مدت به خوبی کار کند.

توصیه هایی برای پیشگیری از سندرم بینایی رایانه

نحوه نشستن شما در کامپیوتر و فاصله شما با آن می تواند نقش بسیار مهمی در درمان سندرم بینایی ناشی از رایانه داشته باشد.
تمرینات چشمی مانند پلک زدن آرام ، چرخاندن چشم در جهت عقربه های ساعت یا گاهی نگاه به دور را انجام دهید. این تمرینات در صورت انجام مداوم نتایج مثبتی نیز دارند.
رژیم غذایی سالم و غنی از ویتامین ها ، مواد مغذی و مواد معدنی برای محافظت از سلامت چشم خود بخورید.
اگر عادت به استفاده مرتب از لنزهای تماسی دارید ، هر از چندگاهی هنگام کار با رایانه لنزهای خود را دور بریزید و از عینک برای استراحت چشم استفاده کنید.

برای معاینات چشم مرتباً به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

نور اطراف شما باید به اندازه ای باشد که نور مانیتور هنگام کار به چشم شما فشار وارد نکند.
برای جلوگیری از خشکی چشم یک رطوبت گیر کنار میز خود قرار دهید.
اگر هنگام کار با مانیتور ، چشمان شما اغلب خشک می شود ، از اشک مصنوعی استفاده کنید.
هنگام کار با رایانه هر 15 دقیقه به چشمان خود استراحت دهید و بیش از دو ساعت به طور مداوم روی رایانه کار نکنید.
قانون 20 ، 20 را به هیچ وجه فراموش نکنید.

برای مانیتور ، رایانه لوحی یا تلفن همراه خود می توانید از فیلترهای ضد اشعه استفاده کنید.

برای جلوگیری از سندرم بینایی ناشی از رایانه نیازی به استفاده کامل از کامپیوتر را فراموش نکنید ، اما با چند تغییر در نحوه استفاده از آن و رعایت چند نکته ساده ، می توانید کار چشم خود را سبک و ساده کنید.
توصیه هایی برای پیشگیری از سندرم بینایی رایانه

شکل مناسب بدن برای نشستن در پشت مانیتور چگونه باید باشد؟

نزدیک صفحه کلید بنشینید و آن را مستقیماً جلوی بدن قرار دهید.
ارتفاعی که صفحه کلید شما در آن قرار می گیرد باید به اندازه ای باشد که شانه های شما راحت باشد و مچ دستان شما با صفحه کلید موازی باشد.
باید به اندازه طول بازو از مانیتور فاصله داشته باشید.
دست شما باید دارای تکیه گاه باشد و آویزان یا آویزان نباشد.
مانیتور خود را کمی زیر سطح چشمان خود قرار دهید.
مرکز صفحه باید حداقل 10 تا 15 درجه زیر سطح چشم شما باشد.
هنگام استراحت از صفحه نمایش دیجیتال استفاده نکنید.
آخرین کلمه
به دلیل مشغله زیاد ممکن است فراموش نکنید که از چشمان خود مراقبت کنید و در طول روز آنها را پشت گوش قرار دهید ، اما باید بدانید که با رعایت نکاتی ساده می توانید تا حد زیادی به سلامت چشم خود کمک کنید. سندرم بینایی ناشی از رایانه عارضه ای موقتی است و می تواند از چند دقیقه تا چند روز ادامه داشته باشد. اگر به علائم آن توجه نکنید و درمان را شروع نکنید ، می تواند آسیب جدی و جدی تری به چشم شما وارد کند. از اینکه تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید متشکریم.

همچنین ببینید

علائم جسمی و روحی افسردگی

وقتی فردی افسرده را تصور می کنید ، احتمالاً به شخصی فکر می کنید که …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *