خانه » دسته بندی پست » پزشکی و سلامتی » آیا کنسرو مضر است؟

آیا کنسرو مضر است؟

یک باور رایج درباره غذاهای کنسرو شده این است که فکر می کنیم مواد غذایی کمتر از غذاهای تازه یا منجمد حاوی مواد مغذی هستند. برخی افراد ادعا می کنند که کنسروهای غذایی حاوی مواد مضر هستند و باید از آنها اجتناب شود. برخی دیگر می گویند غذاهای کنسرو شده می توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.

نطر شما چی هست؟ آیا غذای کنسرو را یک ماده غذایی مضر می دانید؟ در این مقاله از مجله آلاماتو ، تمام مواردی را که باید درباره غذاهای کنسروی بدانید توضیح خواهیم داد. برای پاسخ به سوالات احتمالی شما ، پیشنهاد می کنم در این مقاله با من همراه باشید.

غذای کنسروی چیست؟

کنسرو راهی برای حفظ مواد غذایی برای پایداری بیشتر غذا است. برای اولین بار در اواخر قرن هجدهم از مواد غذایی کنسرو شده به عنوان راهی برای تأمین منبع غذایی پایدار برای سربازان و ملوانان در جنگ استفاده شد.

روند کنسرو بسته به محصول می تواند کمی متفاوت باشد ، اما به طور کلی دارای سه مرحله اصلی است:

فرآوری: غذای پوست کنده ، پوست کنده ، خرد شده یا پخته شده. مهر و موم: غذای فرآوری شده در قوطی ها بسته بندی می شود. گرمایش: قوطی برای از بین بردن باکتری های مضر و جلوگیری از فساد. ، گرم می شوند.

این فرایند به غذا اجازه می دهد تا 1 تا 5 سال یا حتی بیشتر بدون فساد سالم بماند. غذاهای کنسروی معمول شامل میوه ها ، سبزیجات ، لوبیا ، سوپ ، گوشت و غذاهای دریایی است.

کنسرو سازی چه تاثیری بر مواد مغذی دارد؟

به طور کلی تصور می شود که غذاهای کنسروی مواد مغذی کمتری نسبت به غذاهای تازه یا منجمد دارند ، اما تحقیقات نشان می دهد که این همیشه درست نیست.

در حقیقت ، حفظ بیشتر مواد مغذی باعث حفظ یک ماده غذایی می شود. پروتئین ، کربوهیدرات ها و چربی ها تحت تأثیر این روند قرار نمی گیرند. اکثر مواد معدنی و ویتامین های محلول در چربی ، مانند ویتامین های A ، D ، E و K نیز حفظ می شوند.

به همین ترتیب ، مطالعات نشان می دهد که غذاهای غنی از برخی مواد مغذی پس از کنسرو شدن ، مقادیر زیادی مواد مغذی را حفظ می کنند. با این حال ، از آنجا که کنسرو به طور معمول به گرمای زیادی نیاز دارد ، ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین C و B می توانند در طی این فرآیند آسیب ببینند. این ویتامین ها به طور کلی به گرما و هوا حساس هستند ، بنابراین می توان آنها را در طی فرآوری ، پخت و پز و ذخیره سازی طبیعی که در خانه استفاده می شود ، از دست داد.

با این وجود ، اگرچه فرآیند کنسرو کردن ممکن است به ویتامین های خاصی آسیب برساند ، اما می تواند مقادیر سایر ترکیبات سالم را افزایش دهد. به عنوان مثال ، گوجه فرنگی و ذرت هنگام گرم شدن آنتی اکسیدان بیشتری آزاد می کنند ، که باعث می شود شکل کنسرو شده این غذاها منبع بهتری از آنتی اکسیدان ها باشد.

غذاهای کنسرو شده موجود است و به راحتی خراب نمی شوند

غذاهای کنسرو شده یک روش مناسب و کاربردی برای افزودن غذاهای غنی از مواد مغذی به رژیم غذایی شما است. در بسیاری از نقاط جهان وجود غذاهای مقوی با کیفیت بالا امکان پذیر نیست و غذاهای کنسرو شده می توانند به افراد این مناطق دسترسی به انواع غذاها و مواد مغذی مورد نیاز در طول سال را بدهند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از کنسروها این است که تهیه آنها آسان است ، زیرا تهیه آنها به کمترین زمان نیاز دارد. علاوه بر این ، با قیمت کمتری نسبت به غذاهای تازه یا منجمد به فروش می رسد.

ممکن است حاوی مقادیر کمی BPA باشد

Bisphenol A BPA ماده شیمیایی است که اغلب در بسته بندی مواد غذایی برای جلوگیری از نفوذ باکتری ها استفاده می شود. خبر ناراحت کننده این است که مطالعات نشان می دهد BPA موجود در کنسرو می تواند از قوطی ها به غذا منتقل شود.

یک مطالعه 78 غذای کنسرو شده را بررسی کرد و BPA را در بیش از 90٪ آنها یافت. علاوه بر این ، تحقیقات نشان داده است که خوردن غذای کنسرو عامل اصلی قرار گرفتن در معرض BPA است. در یک مطالعه ، شرکت کنندگانی که به مدت 5 روز روزانه یک وعده سوپ کنسرو مصرف می کردند ، بیش از 1000٪ افزایش سطح BPA در ادرار خود داشتند.

اگرچه شواهد زیادی در این باره وجود دارد ، اما برخی مطالعات انسانی BPA را با مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی ، دیابت نوع 2 و اختلال عملکرد جنسی مردان ارتباط داده اند.

اگر می خواهید BPA خود را به حداقل برسانید ، باید مصرف غذاهای کنسرو شده را محدود کنید.

در موارد نادر ، غذاهای کنسرو شده ممکن است حاوی باکتری های کشنده باشند

اگرچه بسیار نادر است ، اما کنسروهایی که به درستی فرآوری نشده اند ممکن است حاوی باکتری های خطرناکی باشند که به Clostridium botulinum معروف هستند. خوردن غذاهای آلوده می تواند باعث بوتولیسم شود ، یک بیماری جدی که در صورت عدم درمان می تواند منجر به فلج و مرگ شود. مراقب باشید هرگز از قوطی های بیرون زده ، آسیب دیده یا هرگونه مشکل آشکار استفاده نکنید.

نمک ، شکر و مواد نگهدارنده گاهی در طی مراحل کنسرو اضافه می شوند

برخی از غذاهای کنسرو شده می توانند نمک زیادی داشته باشند. اگرچه این برای اکثر افراد خطر سلامتی نیست ، اما می تواند برای برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا مشکل ساز شود. محتوای قند اضافه شده به آن نیز در برخی موارد می تواند اثرات مضر داشته باشد. قند اضافی با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی ، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 همراه است.

چگونه یک انتخاب درست انجام دهیم؟

مانند همه غذاها ، خواندن برچسب و لیست مواد لازم برای انتخاب غذای کنسرو مناسب بسیار مهم است.

اگر مصرف نمک برای شما نگران کننده است ، غذاهای کنسرو شده با گزینه "کم سدیم" یا "بدون نمک اضافه شده" را انتخاب کنید. برای جلوگیری از شکر اضافی ، به جای خرید شربت ، میوه هایی را انتخاب کنید که در آب یا آب میوه از قبل کنسرو شده باشند.

همچنین ببینید

آیا واقعاً استفاده از ضد آفتاب در محیط داخلی ضروری است؟

زمان مطالعه 4 دقیقه استفاده از ضد آفتاب در ساحل قطعاً یک امر مهم و …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *